19 e Tref - Trons kraft

Trons kraft. Den rubriken kan leda tankarna åt lite fel håll. Ibland så har man tänkt sig att bara man har tillräckligt stark tro så kan man åstadkomma underverk. Säger inte Jesus att om man hade tro som ett senapskorn så skulle man kunna förflytta berg? Och man hör ibland folk som säger: ”min tro är svag” eller ”du har så stark tro”.
Men kan ens tro vara stark eller svag? Vad är det då för slags tro som man tänker på? Då är det den tro där man själv spänner sina andliga muskler för att prestera en stark tro. Det blir en tro där jag är i centrum, där det hänger på mig om jag tror eller inte.

Men en äkta tro har Gud i centrum. Det handlar inte om ”jag” utan om ”du”. Det är inte tron i sig som är viktigast utan trons föremål, Gud själv. Och då kan inte tron vara stark eller svag, antingen tror man eller så tror man inte. Det står mellan tro och otro och där emellan finns inga mellanlägen.
Hebreerbrevets författare använder berättelsen om hur Israels folk vandrar genom Röda havet för att undervisa om tro. ”I tro tågade folket genom Röda havet” skriver han. Men det var ju samtidigt varken folket eller deras tro som åstadkom den torra vägen genom havet. Det var inte Moses eller någon annans tro som fick vattnet att vika undan. Det var bara Gud som gjorde detta. Det enda som folket gjorde var att de gick! Säkert var det många som var rädda, som tvivlade när de såg vattenmassorna torna upp sig som två väggar på respektive sida. Och som följde med de andra för att de annars inte hade någonstans att ta vägen, faraos arme var ju bakom dem. Men de gick ändå - i tro. Tro handlade om att de litade på Gud. Och det kan man inte göra mer eller mindre. Antingen tågade de genom Röda havet -  eller inte.

När man i vårt samhälle talar om tro så handlar det ofta om att tro på sig själv. Att ha ett starkt självförtroende. Tyvärr så finns risken att vi kristna börjar tänka likadant med vår tro. Men när vi märker att vår tro mer handlar om mig själv och vad jag eventuellt kan åstadkomma då är vi fel ute. Istället ska tron handla om Gud och vad han kan göra. Uppmärksamheten ska flytta från oss själva till Gud. Det vi behöver är inte självförtroende utan Gudsförtroende.