Andra sönd e trettondedagen årg 1 - Vinundret i Kana

Miraklet som (nästan) alla missade, skulle man kunna sätta som rubrik på den här texten. Vi befinner oss på en bröllopsfest i Kana, och Jesus, tillsammans med sin mor och sina lärjungar, var inbjudna. Under festen tog vinet slut, och det var då Jesu mor kom till honom och sa: 'De har inget vin.' Jesus svarade till en början lite underligt, 'Låt mig vara, kvinna. Min stund har ännu inte kommit.'

Här måste ju finnas en förhistoria mellan Jesus och hans mor som vi inte känner till. Vi kan ju konstatera att Maria uppenbarligen trodde att Jesus hade en undergörande förmåga, och att hon ville att han skulle använda sig av den. Men Jesus säger: nej, det är inte dags ännu, försök inte övertala mig.

Men utan att lyssna på sin son så uppmanar hon tjänarna att göra det som han säger åt dem. Och vi ser hur Jesus liksom trängs in i ett hörn och så utför han miraklet ändå. Trots att han sagt att stunden för detta inte var inne.

Sex stenkärl på vardera 100 liter fylldes med vatten. Plötsligt hade de så mycket vin att det skulle räcka till alla bröllop i Kana under åtskilliga år. Men - ingen annan märkte det! Ingen utom tjänarna. Och så Jesus själv och hans mor förstås.

Det påminner om julens mysterium – när Guds son föddes så var det ingen i Betlehem som märkte det eller visste om det heller. Ingen utom herdarna som kom och hyllade barnet.

Hur många under är vi med om utan att märka det? Hur många mirakel går oss förbi utan vi tänker på det? Den här berättelsen lär oss att ofta kan underbara saker och händelser inträffa mitt framför våra ögon utan att vi förstår det.

Varför såg inte Jesus till att det var fler som där och då fick veta det? Ja, en sak kanske berodde på detta, att hans stund inte hade kommit. Det var ännu inte dags!

Det hjälper ju inte mycket att demonstrera mirakler om folk inte är redo för att ta till sig innebörden – och det var bröllopsgästerna i Kana. De hade sett en möjlighet att får gratis och gott vin – men inte sett bortom undret, sett vad det pekade vidare på. Sett tecknet i undret. För när Jesus gör under är det för att människor ska komma till tro – och är man inte redo för det hjälper det inte med hur många under man än kan få se. Ens stund har inte kommit!

Syftet med Jesus under är aldrig att skapa sensation. Det här undret blev offentligt först när lärjungarna förstod symboliken i det och kunde förklara detta.  Då blev det meningsfullt och ledde till att människor kom till tro.

Tobias Bäckström