Hur vet man om man är frälst eller inte?

Tack för mail med en riktigt bra fråga! Du är nog inte den enda som undrar. Måste man uppleva nånting? Du tycker du har bjudit in Gud/Jesus i ditt liv, även om du inte går i kyrkan eller på bönemöte. Men så har du mött någon som förnekar att du är frälst, eftersom du ”inte upplevt nåt”. Hur ska man tänka om frälsningen? Jag svarar så här:

Frälsning betyder räddning/befrielse. Från syndens och dödens makt och till ett evigt liv med Gud.

Frälsningen har en objektiv och en subjektiv sida.

Objektivt sett är du frälst. Jesus dog nämligen på korset för dig och mig och alla. Så om någon frågar när du blev frälst, så är det rätta svaret: för 2000 år sen. Det Jesus gjorde då, det räcker än. Ingenting kan tas ifrån, och inget läggas till. Så i den meningen är alla frälsta, inklusive muslimer, ateister och hottentotter i Australien.

Den subjektiva sidan är att detta också måste tas emot. Om jag ger dig en miljon så blir du inte ett dugg rikare förrän du har tagit emot pengarna. Jesus har fullbordat hela din frälsning. Det är bara en sak han inte kan göra åt dig: ta emot den. Du har fullkomlig frihet att tacka ja eller nej.

Som jag förstår dig har du tackat ja och, som du säger, ”bjudit in Gud/Jesus i ditt liv”. Då är det färdigt. Du kan tacka Gud för att du är frälst. Vad man sedan upplever är mycket individuellt. Upplever du kontakt med Gud och en inre glädje, så är det en gåva och aldrig ett krav. Gud kommer inte med en räkning efteråt och säger: ”Frälsningen kostar vissa upplevelser, ett visst antal kyrkbesök och helst lite tungotal också…” Poängen med frälsningen är ju att Jesus har betalt hela kostnaden med sitt blod.

Sen kan det ju hända att man blir så glad över frälsningen så att man jättegärna vill be och läsa Bibeln och gå i kyrkan. Men det är en annan sak. Frälsningen är GRATIS. Och gratis är latin och betyder av nåd.

Hälsning i Herren