Finns det profeter i vår tid?

Du har läst i Dagens bibelord att "Johannes Döparen var den siste i raden av profeter före Jesus". Visst. Det är inte punkt efter profeter. Den siste före Jesus var han. Jesus säger i Matt. 11:13 att ända till Johannes har allt vad profeterna och lagen sagt varit förutsägelser. Johannes betecknar slutpunkten på Gamla testamentet, som har förutsagt Jesu ankomst. Nya testamentets profeter behöver inte förutsäga något, för nu har det ju redan inträffat.

Om profeterande står det mycket i NT, t.ex 1.Kor.14, hela kapitlet. Och visst finns det profeter i vår tid också. Ordet profetia betyder inte bara förutsägelse. Det står i allmänhet för ett budskap från Herren som framförs rakt in i en aktuell situation. På så sätt kan en predikan vara profetisk. Men profetians gåva kan ges åt vem som helst i församlingen, som efter församlingsledningens prövning kan få framföra sitt budskap. Jag har själv varit med om att det skedde mitt i en högmässa i Svenska kyrkan. Släck inte Anden, förakta inga profetior, men pröva allt (1.Thess.5:19-21).

Med hälsningar i Herren