5:e sönd i påsktiden Årg 3 - Att leva av tro

ATT LEVA I VÄRLDEN MEN INTE AV DEN
Detta kända uttryck får sin tydliga bas i söndagen evangelium från Jesus förbön hos Johannes.
Det kan synas som en balansakt, men den som går på lina har egentligen sina tyngdpunkter, inte mitt emellan utan ute på stavens ändar. Så klistras akrobaten fast på linan, med tyngden både till höger och vänster.

ATT INTE LEVA AV VÄRLDEN
Jesus är på väg tillbaka till Fadern. Hela hans avskedstal andas detta att han fötts in i världen, och är på väg tillbaka till sitt ursprung.
Vi har tagits ur världen och getts åt Sonen. Vi tillhör honom, inte världen. Sammanbundna med honom, födda på nytt genom tro och dop. Detta ger tyngd åt våra liv. 100% överlåtna till Gud, genom Herren Jesus. Det blir som de som bildade storfamiljer under 70-talsrörelsen, Flower-power eller Jesusrörelsen, en livsstil som avviker från världen, med den skillnaden att vi är kallade att leva i världen till 100% med hela vår tyngd. Leva i samhälle, familj, skapelse och värld.

ATT LEVA I VÄRLDEN
Tagna ur världen är vi sända tillbaka till världen. Vi har en uppgift där. Så var det för Jesus. Så var det för Paulus (Apg 26:17) : då jag räddar dig undan ditt eget folk, och hedningarna. Till dem skall jag sända ut dig...
Inte tagna ut ur världen men Jesus ber till Gud att vi ska bli bevarade från det onda, helgade.
I världen kan vi vara som det heter: ljus och salt, influencers, trogna i våra små eller stora sammanhang.
Tillsammans...då ska världen tro och förstå vem Jesus är, vem Gud är, säger Mästaren.

Nu har detta en dimension till, den ursprungliga. Vi är födda till denna värld, som Gud älskar. Mycket har blivit deformerat, men mycket har också kvar den skönhet och gudsnärvaro som det skapats till. Vi är satta att odla vår 'trädgård', våra förmågor, våra ansvarsområden, vår stund på jorden. Beskrivningen av Eden, tillvaron, livet, innan fallet, är inte bara en beskrivning av dåtid utan av det goda livet nu, och det Gud vill förvandla sin värld till. Vi tillhör Jesus och vi tillhör den här planeten. Jesus uttrycker i avskedstalet att han ska komma tillbaka. Kyrkan tror på happy end. En återställd och förvandlad skapelse, där vi får regera med Jesus, Yeshua, Messias. Redan nu ska vi börja det stora projektet, den stora renoveringen, i hans namn och kraft. Jesus kommer att fullborda allt när han kommer. Detta perspektiv finns med i allt Jesus säger men uttrycks inte lika tydligt hos Johannes. I Herrens bön ber vi: Låt ditt rike komma, din vilja ske, på jorden, som i himlen.

Peter