Tisdag: Maktens symbol

Så att ni kan se...hur väldig hans styrka är...samma oerhörda kraft som han
med sin makt lät verka i Kristus när han uppväckte honom från de döda.

Efesierbrevet 1:18-20

Jesu Kristi uppståndelse förvissar oss också om Guds kraft. Vi behöver nämligen Guds kraft i nuet lika mycket som hans förlåtelse när det gäller det förflutna. Kan Gud verkligen förändra den mänskliga naturen och göra grymma människor goda och sura människor glada? Kan han ta människor som är andligt döda och göra dem levande i Kristus? Ja, det kan han verkligen! Han kan ge liv åt de andligen döda och förvandla oss till att bli lika Kristus.

Vad vi grundar dessa påståenden på? På uppståndelsen och inget annat. Paulus ber att Gud må ge vårt inre öga ljus, så att vi kan se ”hur väldig hans styrka är för oss som tror” (Ef 1:19). Hur kan vi se detta? Förutom det inre ljus som den helige Ande skänker har Gud gett oss en yttre, offentligt, objektiv demonstration i uppståndelsen. Den kraft som finns tillgänglig för oss i dag är nämligen densamma som han ”lät verka i Kristus när han uppväckte honom från de döda” (Ef 1:20) Uppståndelsen framställs alltså som det absolut främsta historiska beviset för Guds skaparkraft.

Vi löper alltid risken att banalisera evangeliet och minimera vad Gud förmår göra för oss och i oss. Vi talar om att bli en kristen som om det inte innebar mer än att vända blad och göra ett antal ytliga förändringar i ett i övrigt världsligt liv. Men nej, att bli en kristen är, enligt Nya testamentet, en händelse så radikal att inga ord kan göra den rättvisa utom orden död och uppståndelse – död i förhållande till det gamla livet eller självupptagenheten, och uppståndelse till ett nytt liv i kärlek. Kort sagt: Samme Gud som med sin övernaturliga kraft uppväckte Jesus ur den fysiska döden kan uppväcka oss ur den andliga döden. Vi vet att han kan göra detta, eftersom vi vet att han uppväckte honom. Och nu är vår bön att vi på varje område av vårt liv må ”lära känna Kristus och kraften från hans uppståndelse” (Fil 3:10).

Läs vidare: Ef 1:15-23

GENOM BIBELN DAG FÖR DAG - Utgiven på Bornelings Förlag