Vecka 33: Bergspredikan

Somliga människor påstår muntert att de lever enligt Bergspredikan. Man undrar om de någonsin har läst den. Vanligare är dock den motsatta reaktionen, att Bergspredikan är ett vackert ideal men väldigt opraktisk och omöjlig att leva upp till. Tolstoy kombinerade båda förhållningssätten såtillvida att han å ena sidan längtade efter att få se Bergspredikan fungera i praktiken samtidigt som han å andra sidan erkände sina personliga tillkortakommanden.

Kärnan i Predikan (som förmodligen mer utgjorde en hel sommarkurs än en enstaka utläggning) var Kristi kallelse till sina lärjungar att vara annorlunda jämfört med andra. ”Gör inte som de”, sa han (Matt 6:8). Det rike han har förkunnat är tänkt som en motkultur med annorlunda värderingar och kriterier. Följaktligen talar han om rättfärdighet, inflytande, fromhet, förtröstan och ambition och avslutar med en uppfordran till oss att välja hans väg.

GENOM BIBELN DAG FÖR DAG - Utgiven på Bornelings Förlag