2 söndagen e Tref årg 2 - Vad vill du?

”Där är Guds lamm” säger Johannes till två av sina lärjungar och pekar på Jesus. Och lärjungarna de följer efter lite tveksamt. De höll sig på lagom avstånd, gick inte fram och presenterade sig. Kanske de inte kände sig värdiga, om det verkligen var Messias som gick där, skulle han bry sig om dem, ett par enkla fiskare från Galiléen?

Jag tror att många svenskar idag är som dessa lärjungar. De betraktar Jesus på lite avstånd, hyser ett visst intresse och nyfikenhet, men det får inte komma för nära. Lag om är bäst! Då var det Jesus som tar initiativ till ett samtal. Han vänder sig mot de tveksamma lärjungarna. Och hans första fråga kan verka förbryllande, han frågar vad de vill, ”Vad vill ni?” Man kan ju få intrycket att frågan är lite avvisande, att han inte gillade uppmärksamheten. Ville han inte ha några lärjungar? Blir han inte glad över att de ville följa honom.

Men frågan visar att han tar oss på allvar. Han vill inte han några motsträvig efterföljare som hela tiden längtar tillbaka. Jesus ställde ofta samma fråga till människor som kom till honom, vad vill du att jag ska göra för dig? Om du känner dig som en sådan som håller sig lite på avstånd, som betraktar Jesus och Kyrkan från lite håll så vet att då och då vänder sig Jesus mot dig. Han frågar dig vad du vill, det är en inbjudan att gå in i en närmare relation till honom. Svaret är kanske inte alltid självklart. Vad vill vi? Vet vi det? Självklart vet vi det, kanske vi tänker, men vet vi vad vi vill innerst inne? Har vi ett bestämt mål med våra liv, eller är det så att vi bara lever på utan att veta vad vi djupast vill? Det kan inte vara fel att vi stannar upp och tänker efter vad vi egentligen vill.

Och är det så att vi gör det vi vill? Vi kanske vet vad vi vill, men gör det inte alltid. Många gånger kanske detta är det största problemet, att vilja en sak men göra något annat. Lärjungarna som fick frågan vad de ville, svarade; Rabbi, var bor du? De ville följa med hem till honom, vara nära Jesus.