Andra religioner

Hej! Jag är mycket intresserand av andra religioner. Jag har kikat runt lite å så men skulle gärna vilja veta lite mer om hur Abraham och Jesus uppfattas av judendom, kristendom och islam. Skulle bli mycket tacksam om ni skrev ett par rader om det.

Gamla testamentet är ju en gemensam religiös urkund för alla tre religioner och därför så tror jag inte att synen på Abraham skiljer sig så mycket. Abraham är ju stamfader till judarna genom Isak men även araberna genom Ismael. Men man kan också säga att han är stamfader åt oss kristna genom tron.

Synen på Jesus skiljer sig naturligtvis mer. Vi kristna ser ju Jesus som Guds Son, den i Gamla testamentet utlovade Messias. Inom Islam så ser man Jesus som en profet, som visserligen var sänd av Gud, men absolut inte Guds Son. Jesus blev inte heller korsfäst, det skulle Gud aldrig tillåta att hans profeter blev. Judarna väntar ju fortfarande på Messias, men det finns grupper inom judendomen där man verkligen tror att Jesus var deras utlovade Messias, så kallade messianska judar.

Mvh Tobias Bäckström