Sagt inför döden, av Sven Danell

Abraham Lincoln

född 1810, död 1865, amerikansk advokat och politiker, år 1860 vald till Förenta staternas president. Han tillträdde ämbetet i mars 1861. Detta blev signalen till Sydstaternas utträde ur unionen. De valde sin egen president, Jefferson Davis. Tvisteämnena var dels slaveriet, som Sydstaterna ville bibehålla men Nordstaterna ville avskaffa, dels skyddstullarna för den framväxande industrin i norr – Sydstaterna ville ha frihandel. Lincoln vann kriget och var besluten att föra en sådan politik att Sydstaterna inte skulle känna sig förtryckta.

Men en partigängare från Södern sköt ned honom den 14 april 1865.

Lincoln kom frän ett fattigt nybyggarhem – från proletärmiljö, skulle man säga i dag. Han fick tidigt gå i hårt arbete. Redan som åttaåring fick han yxan i sin hand för skogsarbete. Vid 21 år fullgjorde han på kort tid ett kontrakt om att hugga 3000 stängselstolpar. Väckelsemöten och läsning av Kristens resa gav honom mycket av färdkosten för hans kommande liv.

"Att det finns en Gud i himlen och en Gud över världen och dess öden; från den förutsättningen utgick Abraham Lincoln i sitt handlande och sin politik. Och han trädde personligen in för denna princip, när han som sin främsta uppgift under inbördeskrigets fasor ställde unionens bevarande, kosta vad det kosta ville, ty på denna punkt handlade han s a s under Guds ledning, ledd av ett högre medvetandes krav och insikten härom. Hans fasthet här är religiöst betingad. Vi ha klara uttalanden av honom själv i detta avseende" (Tage Almer).

Lincoln ansåg i likhet med de bibliska författarna att Gud kan ge råd och varningar genom drömmar. Tre dagar före sin död berättade han för sina närmaste om att han drömt om ett begravningståg, och det tycks som om han anat att det var hans eget.
Den 14 april 1865, hans sista levnadsdag, berättade Lincoln för general Grant att han visste att stora nyheter skulle komma snart. "Hur så?" undrade Grant. "Därför att jag i natt haft samma dröm som infunnit sig alla de gånger under kriget som något viktigt skulle hända: ett skepp som för fulla segel styrde ut till havs."

När en lönnmördares kula träffade honom samma dags kväll, var han beredd för resan ut på evighetens vida hav.

Sven Danell: SAGT INFÖR DÖDEN - KUNGAR, DROTTNINGAR, STATSMÄN OCH FÄLTHERRAR)