Vecka 10: Vishetslitteraturen

Den kristna tron omfattar tanken på Gud som den suveräna och yttersta verkligheten bakom allt. Bibelns fokus på Gud (dess erkännande av Gud som Skapare, Uppehållare, Herre, Frälsare, Fader och Domare) är grundläggande för den kristna tron. Det kristna sinnet är gudfruktigt. Bibelns syn är att godhet i grunden är detsamma som gudfruktighet, eftersom det främsta budet är att älska Herren med hela vår varelse.

Detta är innebörden i sann vishet. Vishet är ett viktigt tema i Bibeln. I Gamla testamentet, som ett tillägg till lagen och profeterna, finner vi vishetslitteraturen, det vill säga Job, Psaltaren, Ordspråksboken, Predikaren och Höga visan. Dessa böcker behandlar vad vi kallar ”livets mening”. Vad innebär det att vara människa? Och hur förhåller sig lidandet, ondskan, orättvisorna och kärleken i världen till denna mening? Detta är vårt ämne för den kommande veckan och nästa.

GENOM BIBELN DAG FÖR DAG - Utgiven på Bornelings Förlag