Palmsöndagen Årg 3 - STILLA VECKAN

När palmsöndagens jubel tystnat – ”Hosianna, Davids son”, går vi in i ”stilla veckan”. Ett råd är att följa med Jesus in i denna hans sista vecka, som för honom verkligen inte blev ”stilla veckan” – men för oss, för hans skull, blev ”den saliga veckan”. Ta Dig tid att tänka över vad Jesus gjorde under dessa hans sista dagar på jorden.

Månd. Rensar templet. Smörjs av kvinnan i Betania.

Tisd. Undervisar i Jerusalem, bl.a. om tecknen för hans återkomst. (Matt 24:4-13) Fikonträdet som vissnar.

Onsd. Dymmelonsdag- klockorna inlindas för att vara tysta. Judas beslutar sig för att förråda Jesus.

Sista kvällen med vännerna i Betania. Vad hände sen med dem? Blev de lynchade? Fick de fly? (En tradition placerar t.ex. Lasarus i Larnaka på Cypern)

Torsd. Morgon. Jesus sänder två av sina lärjungar till staden för att ordna en plats för påskalammsmåltiden. De gör så. Vi tänker på Jesus som vårt påskalamm, som offrades för vår salighets skull, 1 Kor 5:7.

Torsd. Kväll. Jesus instiftar nattvarden. Det nya förbundet. Går sedan ut till Getsemane. (På vägen till Betania) Grips. Förhörs av översteprästen Kajafas. Petrus förnekar Jesus.

Fred. Morgon. Till Pontius Pilatus. Döms till döden. Hudflängs.

Fred. Middag Orkar ej bära sitt kors. Korsfästs. Judas Iskariot tar sitt liv.

Fred. Eftermiddag. Dör vid ”nionde timmen”, d.v.s. vid 15-tiden. Mörker över Golgata. Begravs i rådsherren Josefs (av Arimataia) grav.

O huvud, blodigt, sårat,

Av hån och smälek höljt.

O huvud, slaget, fårat, i kamp och ångest böjt.

O huvud, som skall siras

Med ärans krans en dag,

Men nu med törne viras,