Andra söndagen i Påsktiden Årg 2 - Upprättelse, utmaning och uppdrag

Joh 21:15-19

Upprättelse
 "Simon, Johannes son, älskar du mig... Simon, Johannes son, älskar du mig... Simon, Johannes son, har du mig kär?" Tre gånger fallen, tre gånger upprättad. Tre gånger förnekare, tre gånger förlåten. Jesus lever som han lär: Han är beredd att förlåta Simon sju gånger sjuttio gånger. Han som inte ville kännas vid att han kände Jesus, blir nu med namn nämnd, förlåten och upprättad.

Det finns inget annat sätt att komma in i Guds rike än att bli älskad in dit. Av Jesus. Och av Jesu vänner. Jesu kärlek upprättar Petrus att älska både Jesus och Jesu vänner med Jesu kärlek: upprättande, förlåtande, kännande andra, offrande sig själv.

”Älskar du mig mer än de andra gör?” Man kan lika rätt översätta grekiskan till ”Älskar du mig mer än detta (dvs fiskandet)?” Frågan till Petrus handlar om ifall han älskar Jesus så mycket att han älskar Jesu hjord. Herdeställningen och ledarskapet i Kyrkan kan nämligen bara utövas av den som älskar Jesus och hans får och lamm.

Utmaning
 ”Älskar du mig mer än de andra gör?” Vad menar Jesus? Är det fråga om någon sorts tävling – vem älskar mest? Hur mäter man det? Och Petrus, som förnekade Jesus, hur kan han vara kvalificerad att delta i den tävlingen? Och du och jag – vilken plats hade vi kommit på?

Typexemplet på när det skall anordnas tävlingar i kärlek är nog Paradise Hotel. Man kallar det kärlek, men det handlar om att konspirera, spela ut deltagare mot varandra, utnyttja andra för att nå egna fördelar, söka upp och rata partners allt eftersom det gynnar en själv.

Den tävling Jesus utmanar Petrus i ser nästan ut precis tvärtom: Den kärlek som räknas för Jesus är den som offrar sig för andra, den som upprättar den fallne, den som har omsorg med den slagne, den som leder till död för egen del. Men så är vinsten ingen hotellvistelse och 15 minuters kändisskap, utan uppståndelsen från de döda, ära och upphöjelse, det riktiga Paradiset och det eviga livet.

Uppdrag
 ”För mina lamm på bete!” Vilka är lammen? Det är de unga. Inte nödvändigtvis i ålder, utan i tron, de som blivit kristna relativt nyligen – eller de som stått och stampat i sin barnatro men inte vuxit vidare. Jesus befaller Petrus att ha omsorg om dem, att föra dem på bete, dvs att ge dem näring så att de kan växa och mogna i tron. De är utsatta på grund av sin oerfarenhet och de villar lätt bort sig, oroliga för att de inte duger inför Gud. I Petrus uppdrag ligger att undervisa, utmana och uppmuntra dem så att de fortsätter känna, tro, lyda och älska Jesus. Så är det också varje kristen ledares uppdrag att ha omsorg om de minsta, de svagaste, de vilsna och fallna.

”Var en herde för mina får!” Vilka är fåren? Det är de som har vandrat länge med Jesus, de som vet att ibland är det öken och ibland gott om bete, och att det är helt normalt att det ibland känns bättre och ibland känns sämre i kristenlivet. Jesus befaller Petrus att leda dem. En kristen ledare kan bara leda andra där han eller hon själv har gått. I Jesu händer tvingas Petrus stora förnekelsesynd bli till välsignelse för andra: de av Jesu får som villat bort sig från Herden skall nu fästa blicken på Petrus och se att försoningen gäller dem: kan Petrus bli förlåten, upprättad och få förtroende, så kan varje annan syndare också det. Så är det också varje kristen ledares uppdrag att lämna inte bara sina tillgångar i Jesu händer, utan också sina tillkortakommanden och låta även dem peka på Jesus.

”För mina får på bete” Så befaller Jesus Petrus att själv vandra så nära den Gode Herden att han alltid har något av näring att ge även till dem i Jesu hjord som har vandrat som längst med Jesus. Så är det också varje kristen ledares uppdrag att vandra så nära Jesus att vi själva lever av det evangelium vi ger andra att leva av.