Inför BÖNSÖNDAGEN DEN 9 MAJ 2010 - Årg 2

"Herre, lär oss att be", bad lärjungarna Jesus en gång. Det var då Jesus lärde dem bönen Fader vår. En oöverträffad bön, särskilt om man ber den, inte bara ordagrant,  utan som mönster för sin egen bön. Kanske har du möjlighet en stund på morgonen att lägga dagen i Guds händer? Pröva då att be med egna ord utifrån de olika bönerna i Fader vår (här i nya översättningen):

Vår Fader, som är i himlen. "Vår" - jag beder inte ensam, utan tillsammans med många, för många. Till en "Fader",  som bryr sig, vill mig väl, och gärna lyssnar till sina barns böner.

Låt ditt namn bli helgat. Nutidsmänniskan håller på att glömma vem Gud är: upphöjd över allt annat, skild från allt ont, med rätten att göra vad han vill. Här ber jag att båda jag och min omgivning skall lära känna honom som Gud och respektera och vörda honom som sådan.

Låt ditt rike komma. "Rike" är det område över vilken någon är konung. Guds rike finns där Gud är konung och Jesus Frälsaren. Här ber jag om att evangeliet skall nå ut, så att många får lära känna Gud. Och att både jag och de mina skall kunna leva i tro, med Jesus som herre.

Låt din vilja ske på jorden, såsom i himlen. Guds änglar i himlen älskar att göra Guds vilja. Men hos oss på jorden är det ofta trögt. Mycket och många står emot. Här får jag fundera över vad det är för ont som vi inte kommer inte förmår komma tillrätta med. Och sedan be Gud att han själv griper in med sin makt, sina änglar och sin helige Ande, så att de kan bli som han vill.

Ge oss idag det bröd vi behöver. Här inventerar jag  mina behov inför dagen av mat, pengar och kläder (det vi behöver…). Men får också be om mod, livslust och utrustning för dagen som väntar. Och för den eviga dagen!

Förlåt oss våra skulder, liksom vi har förlåtit dem som står i skuld till oss. Här får jag lägga fram mina egna synder. Och blir påmind om att Jesus förutsätter att jag sedan låter förlåtelsen gå vidare. Vad är det jag retar mig på hos andra, och har att förlåta dem för? I den inventeringen sker friskvård varje dag!

Utsätt oss inte för prövning, utan rädda oss från det onda. "Frestelse" står det i gamla översättningen. Grundspråkens ord betyder både prövning och frestelse. Vi ber om Guds beskydd mot frestelsen  och om att besparas från prövningar vi är för svaga för att klara av. Att genom denna bön överlåta beskyddet åt Gud brukar visa sig vara effektivare än att själv kavla upp skjortärmarna!

Till Jesu bön har kyrkan fogat ett tillägg: Ditt är riket, makten och äran i evighet. Med de orden bekänner vi  att Gud har rätten till allt (riket), är starkare än den Onde (makten) och är den som ensam är värd att tillbedjas (äran). Så har det alltid varit, är och kommer att förbli (i evighet)

Amen.

Åke Reinholdsson