Döden – en del av livet, av Staffan Ljungman

Text på bokens baksida:

VAD ÄR DÖDEN och hur kan man se på den? Vad händer efter döden ur de dödas perspektiv? Och hur handskas vi med sorgen som drabbar när någon dör ifrån oss? Den här boken är ett försök att utifrån en kristen och biblisk utgångspunkt presentera ämnet döden i "helfigur". För att förstärka bredden och helhetssynen har varje kapitel i boken två avdelningar: en utredande del och ett avsnitt med mer personliga erfarenheter och reflexioner.

DÖDEN - EN DEL AV LIVET är en bok för "vem som helst, när som helst". För den som mitt i livet funderar över frågorna omkring döden, för den som drabbats av sorg och så småningom vill bearbeta dessa frågeställningar, men också för den som i sitt arbete möter människor som lever i dödens närhet.

STAFFAN LJUNGMAN är präst i Osby och har lång erfarenhet både som församlingspräst och själavårdare. Han är dessutom knuten till Lydiagården, ett gästhem för cancerrehabilitering i Skåne. Där möter han regelbundet både sjukas och anhörigas tankar kring lidande, död och sorg. Han har skrivit flera böcker, bland andra Motgångens mening.