Stiftelsen Bibelskolan.com
 

16 e Tref - Döden - det tillfälliga undantaget

1. Döden är en fiende
 Herren hade genom Elia räddat livet på änkan och hennes son, som vi hörde i förra söndagens GT-text. Likväl tog döden änkans son från henne. Likadant för änkan i Nain: hennes son och enda pensionsförsäkring stjäls från henne av döden. Detta är villkoren vi lever under i den här världen. Döden drabbar hänsynslöst onda och goda, rättfärdiga och orättfärdiga, barn och gamla. Inte ens de kristna i Smyrna slipper från döden: de är fattiga, de lider, de smädas och de kommer att fängslas för att sättas på prov under lidande. Och den här gången kommer de inte att friges, utan dö i fångenskapen – torterade till döds eller avrättade. Döden är vår fiende – och Gud tar upp kampen mot den fienden i två steg:

2. Döden har redan nu mött sin överman
 Det första steget Gud tar för att utplåna döden, är att gå till rätta med skälet till att döden finns: synden. Jesu försoningsdöd och uppståndelse fungerade som när en bankrånare gömmer sig i bankens kassavalv tills bankpersonalen har låst och gått hem – då spränger han dörren inifrån, tar med sig byte och går ut i friheten. Så har Jesus sparkat upp dödsrikets portar inifrån: visst finns döden ännu, men den har börjat läcka…
 Änkans son i Nain och änkans son i GT-texten dog – men deras död besegrades. De uppstod igen som ett exempel på att döden inte är ett permanent faktum, utan ett tillfälligt undantag. Döden är inte längre den sista punkten efter den sista meningen i det sista kapitlet i boken om ditt liv – döden har förvandlats till det första kommatecknet i den första meningen i det första kapitlet i boken om ditt liv!

3. Döden kommer en dag att uppslukas
 Det andra steget i kampen mot döden kommer att ske på den yttersta dagen. På samma sätt som GT ger oss en föraning av vad som skall komma med Jesus, så ger oss NT en föraning av vad som skall komma den dagen Jesus återvänder för att utplåna synd, död och djävul och upprätta Guds rike överallt.
 Några få människor (som änkans son på Elias tid och änkans son i Nain) får redan nu vara med om demoversionen av den yttersta dagen: de uppstår från de döda. Men alla som dör i Kristus får del i löftet att uppstå till evigt liv på den yttersta dagen. Därför utmålas martyrerna i Smyrna som segrare, och därför utbrister Paulus: För mig är livet Kristus och döden en vinning. Så blir alltså slutet för döden som ville ta oss bort från gemenskapen med Gud och varandra att den i slutändan tvingas föra oss till Jesus och det eviga livet. Vilket snöpligt slut för döden – och vilken triumf för Honom som för att rädda oss var lydig ända till döden, döden på ett kors!



Våra systersajter

Här finns länkar till god bibelundervisning av kända bibellärare.

Jesus för dig
Jesus för dig
Bönenätverk
Bönenätverk
Bibelskolan Ung
Bibelskolan ung
Himmelskt söndagsgodis
Rött kors designat av prof. Erik Lundberg
Bengt Pleijels blogg

Våra systersajter

Här finns länkar till god bibelundervisning av kända bibellärare.

Jesus för dig
Jesus för dig
Bönenätverk
Bönenätverk
Bibelskolan Ung
Bibelskolan ung
Himmelskt söndagsgodis
Rött kors designat av prof. Erik Lundberg
Bengt Pleijels blogg