Pingstdagen

”Genom Jesus fogas ni samman till en andlig boning åt Gud.” Ef 2:22

Visst är det fantastiskt att sitta i trädgården i skuggan av en väldoftande jasmin, blicka ut över rosorna, med sina sprängfyllda rosa knoppar, som längtar efter att få slå ut och tänka på Pingsten. Pingsten är som en rosenknopp. Plötsligt blir evangeliet tillgängligt för alla folk och språk. Det som började med judarna, några fiskare, tullare och fd kriminella blir tillgängligt för alla: ” Ni har fogats in i den byggnad som har apostlarna och profeterna till grund och Kristus Jesus själv till hörnsten.” Människorna förstår på sina egna språk vad Jesu befrielse handlar om. Guds rike är till för alla folk. Från judarna via, turkar, greker, engelsmän och tyskar nådde evangeliet oss i Sverige. Nu är det vår tur att ge tillbaka evangeliet till afghaner, perser, afrikaner och balkanfolk som är i Sverige för att lära känna Jesus. ”Muslimer har inte kommit till Europa  för att ta över. De är här för att lära känna Jesus för att sedan kunna återvända till sitt hemland för att berätta om Jesus Kristus, frälsare och Herre.” Ungefär så sa Tess Saada, en fd PLOsoldat som blivit kristen, på Oasmötet i somras. Det gjorde starkt intryck på mig.

I söndags kom det en ung muslim från Afghanistan till högmässan. Han har bara varit i Sverige några dagar. En av våra frimodiga evangelister bjöd in honom och tog med honom till kyrkan. Han kände sig välkommen och fick lyssna till berättelsen om hur Jesus möter människor i olika situationer. Han hörde inte sitt eget modermål talas, men är mycket duktig på engelska, så det gick lika bra med tolkning. Visst var han nöjd med tolkning till engelska.

Om en månad skall vi döpa en romsk familj på sex personer. Jesus säger: ”Gå ut och gör alla folk till lärjungar…” Det våras för missionen. Vi kan inte hålla evangeliet för oss själva. För att bli missionär behöver du inte åka utomlands. Mängder av människor kommer hit för att få höra om Jesus. De vet kanske inte varför de kommer hit, mer än att de vill fly från hemskheter i sitt hemland. De är här för att lära känna Jesus. Vill du vara med och se hur knoppar brister och de vackraste blommor slår ut? Du är en broder eller syster för en muslim som vill lära känna Jesus!!!!

Och fogas in i den andliga boningen åt Gud…