Johannes döparens dag, Årg 3 - HORNET

Jakob sprang som han aldrig hade sprungit förr. Han sprang för sitt liv. Skulle han hinna? Han tittade  över axeln och såg att förföljarna knappade in på honom. Han snubblade och var nära att falla. Skulle han orka ända fram? Häftiga snyftningar skakade hans kropp. Han hade dödat Adam, sin bäste vän!

De hade övat pilbågsskytte hela förmiddagen. De var båda skickliga bågskyttar. Av misstag hade han skjutit av en pil just när Adam stod framme vid måltavlan. Pilen träffade i tinningen, så Adam måste ha dött nästan direkt. Jakob hade rusat fram till honom, men då var han redan död. När Adams bröder kom springande från byn, förstod Jakob att han var dödsdömd. Hans enda chans var att fly eftersom lagen var obönhörlig: "Öga för öga och tand för tand". Om någon dödar, så måste han själv dö.

Nu var det inte lång väg kvar, men han orkade inte springa så fort längre. Adams bröder kom allt närmare. Han sprang nerför bergssluttningen genom olivlunden. Nu var han vid den breda trappan som ledde upp till en av de stora tempelportarna. Vid åsynen av templet fick han förnyade krafter.

Uppe på tempelplatsen kryssade han genom folkmängden för att komma in på kvinnornas förgård. Ingen hindrade honom när han rusade uppför trappan till männens förgård. Äntligen såg han de stora altaret med dess fyra horn i varje hörn. Han kastade sig mot ett av dem och grep tag i det.

Räddad!

Lagen är obönhörlig: "Öga för öga och tand för tand", men Jakob blev räddad av en annan lag: Lagen om frälsningens horn. Den föreskrev att om någon, som oavsiktligt dödat, tog tag i något av altarets horn fick han en fristad i templet. Så länge han stannade kvar där kunde inget ont hända honom.

Johannes Döparens dag. Han är drygt 2000 år idag! När han föddes talade hans far profetiska ord: "Gud reser för oss ett frälsningens horn i sin tjänare Davids släkt". Johannes uppgift var att förbereda Jesu ankomst. Jesus är detta frälsningens horn.

Fortfarande gäller lagen: "Syndens lön är döden". Om vi syndar mot något enda av buden är himlens port stängd för oss! Men på samma sätt som pojken i berättelsen räddas vi av en annan lag, tron på frälsningens horn, Jesus.

Du behöver bara gripa tag i Jesus så räddas du från den eviga döden. Håll dig fast vid honom. Genom att be till honom och låta dig ledas av honom. Läs din Bibel, ta emot honom i nattvarden, då griper du tag om frälsningens horn och du kommer aldrig att ångra dig.

Lars Fröjmark
kyrkoherde i Glimåkra-Hjärsås pastorat