Domsöndagen - Döden får inte sista ordet

Namnet Adam betyder "människa". Han var den första människan och bodde i Edens lustgård. Som vi vet var han och Eva olydiga mot Guds befallning och fick därför lämna paradiset.

Där utanför drabbades de av döden - det var följden av deras olydnad. Djuren och hela naturen har sedan dess fått lida på grund av människorna.

Men Gud, i sin stora kärlek, kunde ju inte stillatigande acceptera detta. Han lovade Adam och Eva att en Räddare skulle komma, och så - en jul för drygt 2000 år sedan - föddes en annan Adam. Han kallade sig mycket riktigt för "Människosonen", Adams son, alltså. Samtidigt sade han att han var Guds Son. För att visa att han verkligen var det undervisade han om Gud, botade sjuka och uppväckte döda.

I Daniels bok i Bibeln berättas om hur Daniel, som levde på 500-talet före Kristus, i en syn såg hur en som liknade en människoson kom på himlens skyar och fördes fram inför Gud. Jesus citerade Daniel när han mot slutet av sitt liv stod anklagad inför myndigheterna: efter detta skall ni få se Människosonen sitta på Maktens (Guds) högra sida och komma på himlens moln. För de ordens skull blev han korsfäst.

Han som är Guds Son, och som kallade sig för Människosonen, uppstod dock från de döda och återvände till paradiset. Men han lovade att han skulle komma igen, "vid tidens slut". Då skall alla döda som tror på honom uppstå och, tillsammans med dem som lever vid den tiden, vara hos honom i hans rike för alltid.

Liksom alla dör genom Adam, så skall också alla få nytt liv genom Kristus!

Döden får inte sista ordet!

Första Mosebok kapitel 3, Matteus evangelium 26:64 och Första Korinthierbrevet 15:22-28

Lars Fröjmark
kyrkoherde em