Torsdag: De tre förloradochåterfunnenliknelserna, del 2 – Mission

Alla tullindrivare och syndare sökte sig till Jesus för att
höra honom. Fariséerna...förargade sig och sade: ”Den
mannen umgås med syndare och äter med dem.”

Lukas 15:1-2

Lukas redigerarens egen kommentar, i vilken han beskriver sammanhanget för de tre liknelserna, förbises ofta. Tullindrivarna föraktades både på grund av att de samarbetade med den hatade romerska ockupationsmakten (eller, i Galiléen, arbetade för Herodes Antipas), och på grund av att de ofta utkrävde mer tull än de hade rätt till. Ordet syndare, å andra sidan, var en negativ stämpel som fariséerna satte på vanligt folk som inte levde efter lagen. Dessa fariséer tog avstånd från båda grupperna. Så när Jesus umgicks med dem blev de mycket upprörda. ”Den mannen umgås med syndare”, sa de förfärat till varandra. Men Lukas skriver detta med gillande och beundran, faktiskt. Detsamma borde vi göra. Faktum är att syndarna är de enda Jesus välkomnar till sig. Om så inte vore fallet skulle det ju inte finnas något hopp för oss!

Jesus berättade sina tre förlorad-och-återfunnen-liknelser för att belysa den grundläggande skillnaden mellan honom själv och dessa fariséer. Han välkomnade syndarna, medan de hade invändningar mot dem och förkastade dem. De hade en felaktig syn på helighet. De trodde att de skulle bli besmittade och orena vid kontakt med syndiga människor, och därför höll de sig på avstånd. Jesus däremot umgicks fritt med dem och kallades till och med ”en vän till tullindrivare och syndare” (Matt 11:19). Om fariséerna fick se en prostituerad kvinna närma sig drog de sig undan från henne, men när en prostituerad närmade sig Jesus drog han sig inte undan utan bejakade hennes hängivenhet.

Frågan för oss är alltså om vi liknar Jesus eller dessa fariséer, om vi undviker kontakten med syndarna eller söker den. Detta får inte missförstås. Det faktum att Jesus välkomnade syndare betyder inte att han godkände deras synd. Tvärtom slutar var och en av de tre liknelserna med en kommentar om omvändelse och fest. Jesus tog avstånd från dessa motsatta extremer: lagiskhet och släpphänthet. Det blir glädje i himlen, sa han, över en enda syndare som omvänder sig.

Eftersom Jesus är ”en vän till tullindrivare och syndare” ska vi också vara det. Det är omöjligt att bedriva äkta mission utan det.

Läs vidare: Lukas 15:1-10

GENOM BIBELN DAG FÖR DAG - Utgiven på Bornelings Förlag