3:e sönd efter trettondagen Årg 1 - Jesus blev förvånad!

Jesus blev förvånad! Guds son -  förvånad. Han som enligt evangelisten "visste vad som var i människan", kände folk utan och innan, på förhand.
När Gud vill oss väl, blir han en av oss, klär av sig sin överlägsenhet. Han går in i mötet på vinst och förlust. Han kom till sina egna, men hans egna tog inte emot honom, står det. Men, åt alla dem som tog emot honom gav han rätten att bli Guds barn.

Det överraskande här, i berättelsen om den romerske officeren i Matteus åttonde kapitel, är att den som öppnar sig för Jesus, (1) inte tillhörde dem som Jesus främst riktade sig till, det judiska folket. (2) Mannen tillhörde dessutom fel socialklass. Nu ska man inte döma hunden efter pälsen. Gud har ett ärende till alla folk, till alla människor, till hela skapelsen. I välmåga blir vem som helst lätt självgod. I nöden blir vem som helst beroende och hjälpsökande.

Mannen hade i sitt yrkesliv makt och position. Han hade tilltro till auktoritet och lydnad. Gud har skapat det befallande ordet, som sätter igång ett skeende. Så var det vid skapelsens morgon. Så drar varje ny dag igång, i gryningsljusets processer och vid runda bordet på arbetsplatserna, dynamiska rörelser som får vardagslivet att fungera. Mannen hade erfarenhet av makt. När han inte själv kunde påverka sin viktige medarbetares status och hälsa sökte han hjälp; hos Jesus.

Hemligheten i undret som händer är den goda litenheten. Du vet väl om att du är värdefull, ja det vet väl alla nu kan man tycka i denna bejakelsens kultur. Du ska inte tro att du är något, du ska veta det, som fader Bengt uttrycker det. Samtidigt är vår goda framtid den att vi behöver punkteras med jämna mellanrum. På medeltiden läste man metodiskt för att läsningen skulle utmynna i conpunctio, ett styng i hjärtat. Det hårda, starka och fasta behöver inte bero på något massivt. En spikmatta, ja ett litet häftstift kan få stopp på en cykel som var sprängfullt pumpad. De hårda däcken var bara hårt komprimerad luft. Det kan gå hål på vem som, när som och hur som. Det finns hopp om den värste buse, översittare eller diktator. "Jag är inte värd att du går in under mitt tak", så sa officeren. Den katolska kyrkans gudstjänst använder de orden i sitt botritual. Vi kan be om att få ett styng i hjärtat, så att luften går ur oss. Gud vill bygga upp något nytt, mer hållbart, i våra liv, mer utvecklingsbart. Då kan undret få ske. Gud vill överraska oss.

Peter Artman

Matt 8:5-12