Annandag jul - Årg 2

Den tidiga kyrkan hade haft stor framgång alltsedan Petrus höll sin inspirerande predikan och 3000 personer kom till tro. Det var liv och rörelse, det var mycket glädje. Många anslöt sig till apostlarna. De fick mycket att göra. Men innan någon av dem hann bli utbränd fattade de ett viktigt beslut. De bestämde sig för att utse hjälpare som kunde bistå dem i det dagliga arbetet, med de fattiga, matdistribution och annat. 7 män utsågs. Stefanos var en, Filippos, som vi också hör talas om idag, var en annan. De blev de första diakonerna. Diakoneo på grekiska betyder att tjäna.

Om Stefanos står det att han var fylld både av kärlek och kraft. Han gjorde tecken och under och folket förundrade sig över honom. Samtidigt verkar han ha varit en ovanligt inspirerad predikant och apologet. Närhelst några ville debattera med honom så vann han, de kunde inte rå på honom. Han hade en särskild sorts vishet, som inte kom från honom själv utan var en gåva från Levande Gud.

Och, som det alltid är, där Ordet förkunnas, där glädjen och förundran inför Guds verk levs och sprids - där kommer också mörkret och vill bevaka sina marknadsandelar. Och med Stefanos blev det verkligen för ljust. Mörkret bestämde sig för att statuera exempel och visa vanligt folk vem som är bossen.

Det är sorgligt att läsa om hur mottagligt prästerskapet i Jerusalem var för den här taktiken, från Mörkrets furste. Det var ju inte DE som var den stora fienden, det var honom som stod bakom dem och eggade dem att vidta mått och steg gentemot Stefanos. Och när de inte kunde debattera omkull honom så började de skriva lögner om honom i kvällstidningarna och till sist visste folk inte vad som var sant. Som det så ofta blir. Stefanos ställdes inför rätta och dömdes.

När översteprästen i rättegången frågade Stefanos: är de här anklagelserna mot dig sanna? Då tyckte kanske somliga att Stefanos fick skylla sig själv när istället för att svara på frågan började tala om för de teologiska professorerna om allt vad Gud gjort, från Abraham och framåt. De uppfattade detta som en tillrättavisning, vilket det ju också var, för efter 50 verser når Stefanos sin slutsats: ni envisa människor som vägrar lyssna till Gud. Ni är som de värsta Gudsförnekare! Alltid gör ni motstånd mot dHA, precis som era fäder gjorde. Nämn en enda profet som framförde Guds budskap och INTE blev förföljd?

Det blir droppen. Det hjälper inte att det han säger är sant. Teologerna blir fruktansvärt indignerade. De drar med sig Stefanos utanför stan och stenar honom, vad som helst för att få tyst på honom. Under tiden ber han för dem.

Väckelsen i Jerusalem gav kyrkan Stefanos. Stefanos iver, hans frimodighet, kärlek, vishet - gav i sin tur väckelse. Den väckelsen gav förföljelse och det står att alla församlingsmedlemmar utom apostlarna flydde. Kyrkan splittrades (som det verkade), alla for åt olika håll. Men så får vi också idag en underbar glimt av hur det gick för en av dem som lämnade Jerusalem: Filippos, en kollega till Stefanos. Han begav sig till grannlandet Samarien.

Det var ju ingen rolig anledning som fick honom att bege sig dig. Men det underbara är, som det står, att "de som hade skingrats vandrade omkring och evangeliserade Ordet". Filippos berättade om Kristus i Samarien. Och så ledde förföljelsen till väckelse - på en plats där nog ingen väntat det. Samarierna stod ju inte högt i kurs, direkt, för dem i Judéen. Ändå, när de får höra LYSSNAR de. Filippos helar sjuka, driver ut demoner. Han pratar alltså inte bara utan lever Kristuslivet, sprider Kristusdoften. Och, slutar dagens text: det blev stor glädje i den staden.