Mikaelidagen - Idag - änglar

Luk 10:17-21

Änglar är inget barnsligt, även om man då och då reducerat änglar till bokmärken med överviktiga barn med klotrunda kinder. “Min lilla ängel” kallar vi ibland gulliga barn. Men alla föräldrar och lärare vet att änglatillståndet kan vara mycket temporärt.

Däremot säger Jesus att de små har änglar, som alltid ser min himmelske Faders ansikte. Så dyrbara är jordens minsta för Gud att han har ögonkontakt med dem som skyddar och vakar över dem.

Kyrkofadern Augustinus skriver på 400-t om änglar: Frågar du vad deras väsen är; är det ande. Frågar du vad deras tjänst är; är det budbärare.

Bibeln är fylld av änglar, från början till slut.  Dom har två uppgifter - samma som kyrkan och kyrkans folk har. Att tillbe Gud och forma lovsånger som Herren tronar på.

Det står i Ps 22 att Gud är den som tronar på Israels lovsång. Då måste lovsången vara de tegelstenar och reglar som håller upp Guds tron.

Änglar är diakoner också. I Hebr. står det att änglar “är utsända för att hjälpa dem, som skall ärva frälsningen.” Ängel betyder sändebud.

Därför kan också änglar se ut som människor. På sätt och vis alltså. För det står att om man har ett öppet hem och tar emot vem som helst där så kan det hända att man fått änglar som gäster.

Änglatätheten är särskilt stor när Jesus kommer till jorden. Maria, Josef, Julnatten, de varnar Josef för Herodes, när Jesus övervunnit frestelser, i Getsemane, vid den öppna graven, vid himmelsfärden, och sen flera gånger i Apg, och sen miljoner som lovsjunger Kristus inför hans tron i himmelen i Uppenbarelseboken.

Nu hörde vi om 70 som pryat i Jesu namn. De var inga änglar. Men de var sändebud.

Viktig missförstådd text. Även de som översatt texten har missförstått den. Ordet som är översatt med makt är ett ord som egentligen betyder auktoritet. Exorsia.

Så egentligen säger Jesus att han har gett dem auktoritet att trampa på ormar och skorpioner. (Det onda i klump - ta från det deras makt)

Viktigt att göra skillnad på makt och auktoritet.

Om jag har makt, så betyder det att jag kan göra som jag själv vill.

Om jag har auktoritet i något sammanhang så är jag bunden till någon annans vilja.

Ta t.ex en trafikpolis som står och kolla hastigheten på bilar. Han kan inte göra som han vill. Utan han är bunden av trafikreglerna.

Skulle han göra som han själv vill, så kan man anmäla honom för någon överordnad och då kanske man kan få honom förflyttad.

Han kan inte göra som han vill. Den som har makten är riksdagen som har beslutat om lagarna. Dessa lagar måste han följa. För han står inte i toppen på maktpyramiden. Utan mittemellan. Han måste ta emot order och lyda order och ge order. Han kan inte handla efter eget godtycke.

Och detta är viktigt när Jesus säger: Jag har gett er auktoritet.

Detta har blivit missförstått. Och så har folk börjat trampa på. Trampat och trampat.

Man har ibland förkunnat att om du tycker dig identifiera en ond makt så är det bara att ryta till (trampa på) så är problemet löst.

Men det är inte så enkelt. Det måste finnas en ånger och syndabekännelse hos den människa som är bunden, låst i det tvång hon har hamnat i. Tvång som hon inte kan ta sig ur. Om erkännande.

Sen hamnar ju också man lätt i en maktberusning. Se vad som hände. Och jag var med. Jag uttalade namnet Jesus. Vilken makt! Jesus visste hur lätt det är att hamna i den fållan.

Därför säger Jesus: Gläd er inte ..........

Det som varje kristen till slut måste förstå och leva i - är Guds nåd.