Tredje Advent Årg 3

”Folket frågade honom: vad ska vi då göra?” Luk 3:10

Tre gånger ställdes den frågan till Johannes och kan han lära oss om omvändelse? För det första så är det olika saker som olika människor behöver göra. Folket, tullindrivarna, soldaterna. De fick alla olika svar: dela med dig av dina läder och ditt bröd - driv inte in mer av vad som är fastställt - pressa inte folk på pengar. Och så är det också förstås. Vi har olika livssituationer, vi frestas av olika saker och riskerar att ramla i olika fallgropar i livet. Det är till exempel lätt att skryta med att man aldrig har tagit en muta, om man heller aldrig blivit erbjuden en.

Det andra är att de anvisningar som Johannes ger är förvånansvärt konkreta. Det är inga abstrakta formuleringar. Han säger inte: vänd dig bort från din självupptagenhet, han säger: dela med dig av ditt bröd. Han säger inte: vänd dig bort från oärlighet, utan: sluta pressa folk på pengar.

Det tredje är att det är inga oöverkomliga krav. Ingen begär det omöjliga. Det som vi förväntas göra ligger inom det rimligas gräns.

Omvändelsen måste alltså ta konkreta uttryck. Vi måste visa i handling att vi tillhör Guds folk. Det är inte oväsentligt hur vi lever som kristna, vi kan inte avskärma vår tron från vår vardag.