Kyndelsmässodagen Årg 3

Luk. 2:22-40

När man hör någon läsa ur bibeln eller när man gör det själv kanske inte det första man tänker varför skrev Lukas så eller Paulus – utan vad vill Gud säga mig genom dessa ord.

Varför tar Maria och Josef med sig Jesus till Jerusalems tempel när han var 6 veckor gammal?

Jo, det stod i Mose lag att man skulle göra det.

Ville tacka Gud.

Och ge en tackpresent till Gud. Djur eller pengar. Sedan skulle man ge en lösepenning för Jesus, som var den förstfödde. Det står inte konkret att man gjorde det. Därför funderar de lärde på om det är detta som Jesus påtalar när han 12 år senare är i Jerusalems tempel och säger till Maria och Josef: 'Varför har ni letat efter mig? Visste ni inte att jag måste ägna mig åt det som tillhör min Fader?'

Om man vill säga tack till någon ger vi blommor, eller någon annan present. Så gör vi.

Vad skall Gud med det? Man kan ju inte skicka några pengar till himmelen inte heller några djur. Lamm eller duvor.

De var tacksamma för att de fått ett litet barn och verkligen tacka Gud.

Gud ger oss alla goda och fina gåvor. Om vi förstod det skulle vi alltid tacka Gud. Även om vi köpt dom – för det är ju han som ser till att vi kan arbeta.

Men kunde dom inte stannat hemma och tackat Gud. Jo. Men nu ville de komma närmare Gud. Och det gjorde man i templet. För där var Gud alldeles speciellt

Varför gå i kyrkan? Kan man inte stanna hemma. Jo, men vill jag komma närmare Gud och få hjälp att tacka och lovsjunga honom och sen få kraft att vara kristen så får jag göra det. Under pandemin fick vi stanna hemma och det gick det också. Men vi saknade gemenskapen. Och nattvarden.

Nu gick alltså Maria och Josef med Jesus till templet.

Där fanns Symeon och Hanna.

Symeon väntade på Israels tröst. Hela landets tröst. När behöver man tröst?

Vad var de ledsna för? Romarna hade tagit deras land. Kändes som om Gud hade övergivit dem. Lämnat dem. Att han var långt borta. Det kändes ibland som om Gud hade övergett sitt folk.

Symeon längtade också. Han hade hört Guds röst som sa att han inte skulle dö förrän han hade sett ”Herrens Messias.” Messias var Jesus. Guds Son. Samma som ordet Kristus. Profeten Malaki hade sagt att en dag skulle Messias komma till sitt tempel.

Man hade tänkt sig detta med buller och bång, körerna hade övat, alla 24000 prästerna skulle vara där.

Men Messias kom oväntat, i det vardagliga. Ingen av de 1000 prästerna som var där lade märke till honom.

Är det inte så Gud brukar komma, i det vardagliga, i det som många inte tänker på.

Den här dagen hade han känt på sig att nu eller aldrig måste han till templet. Där kanske fanns 10.000 människor. Vuxna, barn, tonåringar, gamla. Hur kunde han hitta ”Herrens Messias?” Liten eller stor, vuxen eller en gamling?

Gud hjälp mig!  Tittade sig runt omkring. Plötsligt ser han, Maria&Josef som bär Jesus. Dom är det! Tränger sig fram. Tar barnet i famnen och börjar säga: Nästan som en sång. Kyrkan sjungit i nästan 2000 år. Nu har jag sett räddningen.

Han sa inte att det skall bli skönt att dö. Men nu hade han fått uppleva det bästa av allt i livet. Nu kunde han inte fått vara med om något större. Han hade mött Jesus.

Tänk om inte Maria&Josef gått till templet med Jesus. Suttit hemma och zappat framför eller åkt till affärskomplexet och handlat. Tänkt: ”Så noga kan det väl inte vara”. Då hade Symeon fått gå där och undrat. Då hade de aldrig fått höra Symons ord om Jesus. Att han är Guds räddning till hela världen. Att han är ljuset för alla folk.

Ljus ja. Inte en lampa. Utan det betyder att Gud är närvarande. Gud är här.

När vi läser Gud ord – är Gud närvarande. När vi har nattvard är Gud närvarande. När minst två människor träffas för att bedja eller läsa Guds ord och tacka och lova honom är han närvarande. Alldeles speciellt.

Klart att han är överallt. Därför finns det kyrkor. T.ex.

Hanna var där också. Hon ville alltid vara nära Gud. Därför bodde hon i en skrubb i templet. Nu kom hon också fram. Och talade med alla om Jesus

Och tackade och tackade Gud. Äntligen!
Symeon sa också en annan sak. Till Maria genom din själ skall det gå ett svärd.

Det skall göra ont i henne. Han profeterar om korset, men förmodligen förstod inte Maria något. Men en dag skulle hon förstå.

Och efter uppståndelsen skulle också hon vara med i den skaran som tillbad honom. Sin son och Guds Son.

När Gud skapat himmel och jord och försökte se vem han kunde delegera ansvaret för det som skulle hända på jorden.

Han skulle skapa ett rike, som skulle regeras genom sin Son. Centrum av allt.
Ef. 1:9-10Han har låtit oss få veta sin viljas hemlighet, enligt det beslut som han hade fattat i Kristus, den plan som skulle genomföras när tiden var fullbordad: att i Kristus sammanfatta allt i himlen och på jorden.

Per-Olof Olsson