Stiftelsen Bibelskolan.com
 

Vandring 72 - Sjätte budet - Han och hon

 


Kära du
som är nyfiken på sjätte budet och därför surfat in här.

Sjätte budet handlar om hur halva mänskligheten skall kunna samsas med andra halva mänskligheten. På ena halvan spelar män. På den andra halvan spelar kvinnor. Om var och en skulle kunna hålla sig på sin egen halva gick det väl an. Men ibland behöver vi spela på samma plan. För att mänskligheten inte skall dö ut.

Gud skapade människan till man och kvinna. Tillsammans får de uppgiften att råda över skapelsen. Att råda betyder nog inte att härska utan mera att vårda. Man och kvinna har tillsammans ansvar inför Gud för skapelsen, djuren, naturen, miljövården, kommande släkten. Paulus uttrycker detta 'tillsammans' så här i 1 Kor 11:7 enligt NT17. att mannen återspeglar Guds härlighet men att kvinnan återspeglar mannens härlighet (enligt NT17). Vad menas? I ett tal till mannen skaldade en gång en studentska i Lund:

Att återspegla mannens härlighet
är en övermåttan stor besvärlighet.

Ordet härlighet - herrlighet - betyder att Gud satte människan till herre över sin skapelse. Du satte honom till Herre över dina händers verk (Psalt 8:7). Gud ger detta uppdrag till människan, till man och kvinna. När Paulus, som inte är särskilt patriarkalisk(!), säger att kvinnan återspeglar mannens 'herrlighet' vill han riktigt tala om för mannen att 'det här klarar du inte ensam'. Hon har del i samma uppdrag som han: Att med ansvar inför Gud vårda och ta hand om Guds skapelse.
Alltså: vi behöver varandra. Låt oss nu tillsammans gå in på den djärva uppgiften att upptäcka det dynamiska spelet mellan manligt och kvinnligt. Det är om det sjätte budet handlar.

Varma hälsningar!


Guds tio ord

Och Gud talade alla dessa ord:
Jag är Herren, din Gud,
Som har fört dig ut ur Egyptens land,
ur träldomshuset

Sjätte budet: Du skall inte begå äktenskapsbrott

Som vanligt undrar Luther: Vad är det? Och vi hittar ett svar åt honom:
'Vi skall frukta och älska Gud,
så att vi lever ett rent och riktigt liv
både i ord och gärningar
och att var och en älskar och ärar
sin äkta maka (make)'.

Denna vandring som handlar om sjätte budet låter oss pusta ut vid sex hållplatser:

  1. Kärlek är kär lek
  2. Det var Gud som uppfann sex
  3. Två ruskiga historier
    Ruskig historia nr ett: Stackars karl!
    Ruskig historia nr två: Stackars kvinna!
  4. Gud 'jordar' och Gud 'himlar'
  5. Det dynamiska spelet mellan man och kvinna
  6. Från krasch til krasch eller från kraft till kraft

    Och så till sist: Reflektionen

 

1. Kärlek är kär lek
Bibeln kan uttrycka kärlekslivet mellan man och kvinna på ett underbart sätt. Där finns lust och glädje, finess, rikedom, kärlekslycka och dynamiskt spel mellan manligt och kvinnligt. Man ser kärleken mellan man och kvinna som ett utflöde av Skaparens egen livsglädje. Människan inbjuds att deltaga i Skaparens lustfyllda och glädjerika arbete på sitt skaparverk. Kärleken är som en porlande källa av lycka, glädje och inspiration i livet. Källans ursprung är Gud själv. Ja, det spritter i benen när man tänker på detta:

Under sång och dans skall man säga:
Alla mina källor har jag i dig

(Psaltaren 87:7)

Mitt i Bibeln finns Höga Visan.
Det är en bok om mänsklig kärlek.
En man och en kvinna uttrycker sin kärlek till varandra.
De låter fantasin spela.
Där finns humor, värme, innerlighet.
Kärleken blir ren, vacker, rolig.
Kärleken - en kär lek.

Han tycker att hennes hår är likt en hjord av getter som strömmar ner för Gileads berg (Höga Visan 4.1). Hon ser hans lockar som palmträdsvippor (Höga Visan 5:11, NT17), de liknar dadelklasar (tycker X2000).

Han beskriver hennes läppar som ett rosenrött band (4:3). Medan hans läppar är för henne som liljor, som dryper av flytande myrra (5:13).
Lik ett brustet granatäpple är din kind, säger han om henne (4:3). Hans kinder liknar väldoftande blomstersängar, kullar av doftande kryddor, säger hon om honom (5:13).

Han blir alldeles lyrisk när han beskriver hennes ögon, hennes hår, hennes tänder, hennes läppar, kind, hals, bröst. Du är alltigenom skön, min vän, på dig finns ingen fläck. 

Hon bli inte mindre lyrisk när hon beskriver honom. Hans kropp är ett konstverk av elfenben (5:14 Folkbibeln, men i X2000 blir det att hans mage är en skiva av elfenben). Läs Höga Visan 5:10-16. 

Han tar fram det finaste han vet för att beskriva henne: Vid ett sto i faraos spann liknar jag dig, min älskade (1:9). Översatt till svenska skulle det kanske bli: 'Vid en limousine i kungens garage liknar jag dig, min älskade'. Vilken kvinna skulle inte känna sig salig av att få höra detta!
Behöver ditt kärleksspråk förnyas? Läs Höga Visan.

Höga visan är en underbar kärleksdikt mitt inne i bibeln. Men där finns djuptoner i Höga Visan. Den handlar inte bara om en mans och en kvinnas kärlek till varandra. Den sjunger om kärleken mellan Kristus och hans brud, kyrkan.

Får jag citera ett par rader från Höga visan (HV 2:13b-14). Bruden, Kyrkan, har sprungit och gömt sig i en grotta och låst in sig, rädd för den stygga världen utanför: Stå upp min älskade, min sköna, och kom hit ut. Du min duva i bergsklyftan, i klippväggens gömsle, låt mig se ditt ansikte, låt mig höra din röst, ty din röst är så ljuv, och ditt ansikte är så vackert.

Det är ett ord vi ibland kan ge till en människa som sitter instängd i sig själv. Men Jesus säger så till sitt folk, till sin brud. Till dig och mig och oss tillsammans. Han tycker att kyrkan, bruden är vacker. Och han längtar efter oss. Han vill se oss, lyssna på oss, älska oss. Han längtar efter att få locka fram hennes skönhet. Upptäck hur förhållandet mellan Kristus och bruden, Kyrkan är en kärleksrelation. Det är mycket som kan hända då vi sträcker oss mot honom. Se dig själv som tillsammans med allt Guds folk är bruden som får höra: Stå upp min älskade, min sköna, och kom hit ut. Du min duva i bergsklyftan, i klippväggens gömsle, låt mig se ditt ansikte, låt mig höra din röst, ty din röst är så ljuv, och ditt ansikte är så vackert.

 

2. Det var Gud som uppfann sex
På sjätte skapelsedagen skapade Gud sex.

Och Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne, till man och kvinna skapade han dem. Gud välsignade dem och sade till dem: 'Var fruktsamma och föröka er och uppfyll jorden …
(1 Moseboken 1:27-28)

Det var Gud som uppfann människan och det var Gud som uppfann sex. Och när han gjort det sa han inte bara att det var gott.

Och Gud såg på allt som han hade gjort,
och se, det var mycket gott.

(1 Moseboken 1:31)

Det var mycket gott och mycket fint och mycket fantastiskt! Detta att två människor känner sig dragna till varandra och vill äga varandra helt är en stor och fin gåva som Gud har givit oss.
Som allt stort och fint kan också sexualitetens gåva missbrukas. Elden är en fin sak men den kan också ställa till med mycket elände. Elden blir livsfarlig om den får brinna fritt. Precis som eldstaden är platsen för elden så är äktenskapet platsen för sexualiteten.
Man kan se sexuallivet som ett av de finaste instrument som Skaparen har givit åt oss. Fina instrument måste man vara rädd om.. Jag få inte använda det så att någon i min närhet börjar gråta eller känner sig trampad på.

Framför mig har jag en liten skrift som heter Värt att vänta på.
Den handlar om sex och sånt. Vad säger Bibeln egentligen?
Argument för och emot att ligga med någon.
Stå emot Sex-pressen.
Varför inte sambo?
Att leva ensam.

 

Nu kommer vi till två ruskiga historier ...

3. Två ruskiga historier
Den första ruskiga historien handlar om en man som blev bitter av en ruskig kvinna. Den andra ruskiga historien handlar om en kvinna som blev bitter av en ruskig man. Båda handlar om att det går snett när man tar det lätt med det som är rätt. Bitter på det andra könet blir man därför att

Gud skapade människorna rättsinniga,
men sedan har de tänkt ut många onda planer..

(Predikaren 7:30)

- Ruskig historia nr ett: Stackars karl!
Det hände en morgon på konfirmandlägret på Åh Stiftsgård. På dörren till en av konfirmandpojkarnas rum fann jag ett citat från Predikaren 7:27 (NT17). Det var skrivet med stora bokstäver:

Då fann jag något som var bittrare än döden:
kvinnan, hon som själv är ett nät, och har ett hjärta som är en snara,
och armar som är bojor. Den som behagar Gud kan undkomma henne,
men syndaren blir hennes fånge.

Det var Midsommaraftons morgon. Jag sade ingenting först. Midsommarafton är ju en dag då kärleksdallringar ligger i luften. Vibrationer av olika slag! Både lycklig och olycklig kärlek. Jag tänkte på det här ordet hela dagen. Det gav mig tips om vad jag skulle ta upp i aftonbönen. På Midsommarafton dansade vi först kring midsommar-stången. Sedan var det aftonbön i kyrkan. Mycket folk var där, alla fick inte plats i bänkarna, flera satt på golvet.

Till allas förskräckelse läste jag detta ord ur Predikaren 7:27. Jag sa att jag funnit det på en konfirmands dörr. Först berömde jag honom. Duktig bibelläsare! Sedan undrade jag varför han skrivit just detta ord? Är han olyckligt kär? Har han blivit nobbad? Sårad? Har han en personlig erfarenhet av hur en söt konfirmandflicka gjort honom bitter? Eller var det så att han kanske var enormt kär? Är man riktigt kär säger man ofta tvärtom.

Jag bryr mig inte om tjejer.
Jag ska nog leva i celibat.
Jag bryr mig inte om killar.
Jag ska nog bli nunna

Nu kan vi ju undra över att Bibeln har ett sådant bibelord? Det beror på att Bibeln, denna gudomliga bok, är mycket mänsklig. En människas bitterhet uttrycks där. Och inte bara bitterhet utan också vrede, hat, hämnd, besvikelse. Gud är en stor psykolog. Han inser att det är viktigt att vi inte behåller allt sådant i magen.

Det finns en parallellhänvisning under Predikaren 7:27 till Ordspråksboken 5:3f. Där talas om den trolösa kvinnan. En man uttrycker sin bitterhet mot den som fångade honom och drog honom bort från hans hustru. Där står:

Se av honung dryper en trolös kvinnas läppar,
halare än olja är hennes mun.

(Ordspråksboken 5:3)

Här är alltså mannen som träffat en annan kvinna. Först tycker han att det nya äventyret smakar sött. Äntligen en som förstår mig. Min hustru gör det inte. Först smakar det sött som honung. En honungsmånad. Eller kanske bara en honungstimma! Sedan blir det en bitter eftersmak. Något som är bittrare än döden. Predikaren skrev: Den som behagar Gud kan undkomma henne (7:27). Det är tydligen viktigt att ha det rätt ställt med Gud.

I Predikaren 1:1 sägs vem han är som skrivit Predikaren. Ord av Predikaren, son till David, kung i Jerusalem står det. Det är Davids son, Salomo, som enligt traditionen är författaren. Han ansågs mycket vis. Men det fanns områden där Salomo inte var så särskilt vis. Han hade sjuhundra furstliga gemåler och trehundra bihustrur. Det var inte särskilt vist. Arma kvinnor! Arma karl! Det står om dessa kvinnor att de förledde hans hjärta till avfall. Hans hjärta förblev inte hängivet Herren, sin Gud. (Om detta kan man läsa i 1 Kungaboken 11). En Davids son Salomo går ut ur den Guds ordning som säger att en man skall hålla sig till sin hustru.
Det går snett när man tar det lätt med det som är rätt.

- Ruskig historia nr två: Stackars kvinna!
Det är inte bara mannen som kan bli besviken på kvinnan. Också kvinnan blir det understundom på mannen. 2 Samuelsboken 13 berättar om en annan av Davids söner som hette Amnon. Han hade en halvsyster som hette Tamar. Här kan vi läsa om en Davids dotter, som blir besviken på en Davids son.

Amnon fattar kärlek till Tamar: Hon är så underbar! Han tänker bara på Tamar. Så fort han ser henne börjar hjärtat klappa våldsamt, hårt och i otakt. Han kommer i vånda. Blir sjuk. Ligger på sängen och deppar. Tamar, Tamar, Tamar …

Amnon får besök av en god vän som heter Jonadab. Jonadab talar ut med honom. Jonadab ger honom rådet att lägga sig sjuk. Och när pappa kungen kommer på besök skulle han be att Tamar skulle få komma till honom och hon skulle ge honom något att äta. Hon skulle baka två kakor medan han ser på. Och han skulle få ta emot dem ur hennes hand. Då skulle han nog bli frisk igen.

David säger ja till detta förslag. Han skickar efter Tamar. Och hon kommer. Hon tar en deg och knådar den och hon gör kakor av den och gräddar kakorna och han ligger där och ser... och slukar henne med blicken...o vilka ögon, o vilka händer ...och många andra o.

Och sedan får alla gå ut ur rummet. Tamar blir ensam med Amnon. Hon går fram till hans säng. Hon ger honom kakorna. Då griper han tag i henne. Han våldför sig på henne. Hon vädjar och ber. Gör inte så! Gör inte så! Detta är en galenskap i Israel. (1 Moseboken 34:7, 2 Sam 13:12). Släpp mig. Men han blir henne övermäktig och han kränker henne.

Efteråt greps Amnon av en häftig motvilja mot Tamar; hans avsky för henne var starkare än den kärlek han förut hade känt (2 Sam 13:15 , X2000). Och han ber henne gå. Och han säger till tjänarna att skicka iväg henne........

En Davids dotter besviken på männen. Utnyttjad. Han verkade ju som han älskade mig. Men jag var bara en leksak för honom. Hon kunde säga: Då fann jag något som var bittrare än döden: Mannen som själv är ett nät och har ett hjärta som är falskt. (jfr Predikaren 7:27)

När Predikaren kommit med denna bittra erfarenhet säger han:

Gud skapade människorna rättsinniga,
men sedan har de tänkt ut många onda planer

(Predikaren 7:30)

Det går snett när man tar det lätt med det som är rätt.

4. Gud 'jordar' och Gud 'himlar'
Man och kvinna är som två kraftstationer.
När de kommer nära varandra blir det spänningar.
Först lite spännande mjukt. Han lägger ned ena ögonlocket.
Hon lägger ned det andra. Sådant kallas flirt.

Men sedan kommer:

Elektriska vibrationer.
Överslag.
Snedtändning.
Urladdningar.
Strömavbrott.
Hysteriska skrik.
Nattsvart mörker.

Vem som helst får inte göra elektriska installationer i ditt hem. Du måste kalla på en expert. Den störste experten på el är den Gud vars namn på hebreiska bl.a är EL. Det ingår i flera namn: DaniEL, MikaEL, GabriEL, PleijEL ….
Människor med sådana namn är ofta elektriska personer med stark utstrålning.

Han och Hon måste ta kontakt med EL-experten.
Det sker sedan bröllopsklockorna klämtat färdigt.
EL-experten låter en präst börja med att läsa ett Jesusord:

Har ni inte läst att Skaparen från begynnelsen gjorde dem till man och kvinna och sade: Därför skall en man lämna sin far och sin mor och hålla sig till sin hustru, och de två skall vara ett kött? Så är de inte längre två utan ett kött. Vad Gud har fogat samman skall människan inte skilja åt.
(Matteus 19:4-6)

Det räcker inte med att de kommer samman. Gud fogar samman dem. Gud är experten på mänskligt liv. Han gör en skicklig och fin elektrisk installation. Två moment finns i denna sammanfogning: Gud 'jordar' dem och Gud 'himlar' dem.

- Gud 'jordar' dem.
Gud jordar de två makarna vid korset. Korset är åskledaren på jorden som gör att ingen annan tar egentlig skada av alla elektriska vibrationer, överslag, snedtändning, urladdningar, strömavbrott, hysteriska skrik och nattsvart mörker. Där finns förlåtelse. Där finns nystart. Där finns inre helande. Kyrkans vigselritual uttrycker det så här:

Där man och hustru lever i Guds förlåtelse
får de hjälp att förstå och förlåta varandra.

- Gud 'himlar' dem.
Alla människor behöver himlen för att leva på jorden. När det börjar bli besvärligt får vi säga till varandra: Nej nu .. himlar anamma!!

Anamma betyder Ta emot. Vi behöver ta emot himlen för att orka leva på jorden.
När någon blir trampad på av den andre, får han/hon tänka på sitt dop: Jag är inte en idiot eller karlslok eller hopplös käring: Jag är genom dopet ett Kungabarn. Ingen får trampa på mig. 

När någon känner sig oälskad och torr och tom inuti, då får han/hon skynda sig till nattvarden där de får höra att de är älskade och får ta emot Guds kärlek i sitt inre kärl. Mitt i många påfrestningar får de leva ett rikt inre liv. Här ligger många hemligheter som kanske väntar på dig.

När någon inte blir bekräftad av den andre och kanske bara får höra dumma, sårande och elaka ord från den andre, då får han/hon öppna Boken och lyssna in Guds DU ÄR-ord. Man tar emot mycket läkedom när man lyssnar in dem i sig. Smaka och sug i dig ett av dessa ord som står hos Jesaja 43:4 (NT17)där Gud säger till just dig:

Du är så dyrbar i mina ögon,
så högt aktad och så älskad av mig.

I vigseln händer det något med brudparet: Gud 'himlar' dem. Han låter himmelska krafter strömma in i dem.
Dessa tankar uttrycker vigselritualet så här:

Ni får hämta kraft i bön och gudstjänst,
i Guds ord och sakrament.

Gud gör inte bara en elektrisk installation i vigseln. Han gör också ett fint snickeriarbete. Han fogar samman de två.

Förut fanns ett altare i Åh kyrka som var både spikat och limmat. Men det sprack. Det blev stora hål i altarbordet. Vi bytte ut det mot ett altare där bräderna fogades tillsammans. Ett fint snickeriarbete. Bräderna kan nu andas tillsammans. De följer tillsammans växlingarna i kyla och värme. Och har hållit i över 25 år. Silverbröllop!

I äktenskapet fogar Gud samman makarna. De ska lära sig att andas tillsammans. I nöd och lust följs de åt. Gud spikar inte ihop dem. Det gör så ont då och det spricker när påfrestningarna kommer. Inte heller limmar Gud ihop makarna. Kontaktlim håller inte. Inte heller Karlssons klister. Det blir så klibbigt. Gud gör i vigseln ett fint snickeriarbete. Han fogar samman. De två kan andas tillsamman. De kan växa tillsamman. De får mogna tillsamman. Bundna men ändå fria. De två hör ihop.

Så är de icke mer två utan ett kött (Matteus 19:6)

5. Det dynamiska spelet mellan man och kvinna
Två människor gifter sig. Två självupptagna, vackra, bortskämda människor skall plötsligt börja ta hand om varandra. Det är en rolig uppgift. Och spännande. Glada skratt, oväntade upptäckter. Men också gråt, vrede, besvikelser. De slipas mot varandra, sliter i varandra. Och i allt detta kan de mogna, växa, fördjupas, utvecklas som människor.

Bibeln ger ett recept på hur de ska kunna lyckas:
Underordna er varandra i Kristi fruktan (Ef 5:21)

Underordningen i äktenskapet gäller båda. Underordningen är ett dynamiskt spel. Han håller upp henne och hon håller upp honom. Han fyller på hennes emotionella bägare och hon fyller på hans emotionella bägare. Ingen får trycka ned den andre. Båda får se till att använda sin fantasi för att få den andre att utvecklas och mogna.

Underordning är något som gäller alla. Den gäller för både hustrun och mannen och alla i församlingen, män och kvinnor, gifta och ogifta. Det gäller alla i umgänget med varandra.

Hur reagerar du inför ordet underordna?
Jag reagerar så här: Att underordna sig någon är att upphöja den andre, räkna med, lyssna på den andre. Underordningen är melodin som spelar genom hela Bibeln.

Och nyckelordet för att klara det finns några verser före ordet om underordning i Efesierbrevet 5:18

Låt er uppfyllas av Anden

Det är viktigt att vår inre emotionella bägare gång på gång blir fylld. Kärlet behöver fyllas av kärlek. Och när kärleken - Guds kärlek - kommer in drivs rädslan ut. Och hatet och besvikelserna och jämförelsen och ….

Jag vågar underordna mig när jag är älskad. Och där Jesu kärlek är i rörelse där finns lovsången. Och kärlekens fantasi bland syskonen. Och kärlekens drivkraft utåt.

Låt er uppfyllas av Anden
Underordna er varandra i Kristi fruktan.

 
 
 

6. Från krasch till krasch eller från kraft till kraft
Från krasch till krasch.

Ett äktenskap kan krascha. Man glider ifrån varandra. Ger varandra inte kvalitetstid. Känslorna svalnar. 'Jag känner inte längre för honom/henne'. Det ena gav det andra: Svek, elakhet, otrohet …. De drog ur kopplingen till korset. Och var därför inte jordade vid korset när åsknedslagen kom. Den ena kraschen gav den andra. Man gick från krasch till krasch. Men

vad Gud har sammanfogat får människan inte skilja åt.
(Matteus 19:5-6)

Jesus talar i Bergspredikan och flera andra stället med stort allvar och mycken kärlek om detta. Skilsmässa var tillåten på Jesu tid. Och omgifte efter skilsmässan var också tillåten. Rätten att upplösa äktenskapet tillkom mannen. Man diskuterade olika anledningar till skilsmässa. Olika rabbiner gav olika svar. Rabbi Shammai säger att giltig orsak till skilsmässa var att hon gått i säng med en annan man. Rabbi Hillel var mildare (mot mannen). Man kunde skriva ut ett skilsmässobrev om hon bränt vid soppan eller tappat ett hårstrå i maten. Eller om han funnit en vackrare kvinna än sin hustru.

Jesus blir alltid upprörd när man trampar på de svaga. Ty dessa starka ord om skilsmässan säger Jesus till de starka, till dem som tar det lätt med denna fråga. Jesus slår vakt om kvinnan. Hon är den svagare parten. Och i stort sett rättslös. Man får inte behandla henne hur som helst.

När detta läses i vår tid kan det hända att det inte alltid är mannen som är den starkare. Försök höra vad Jesus säger till dig. Han vill kanske tala allvar med dig! Han står alltid bredvid den svagaste och för hennes/hans talan.

Från kraft till kraft.

Men vad säger Jesus till de svaga, dem som misslyckats? Jag tror att han först och främst vill komma i personlig relation med dem. Inte för att bara ge dem kloka tankar. Utan för att ge dem kärlek. Vi behöver få möta hans ögon.
Johannes berättar om vad han såg när Jesus såg på honom.

Vi såg hans härlighet,
en härlighet som den Enfödde har av Fadern,
och han var full av nåd och sanning.

(Joh 1:14)

Jesus var så full av nåd och sanning att det strålade från honom. Det strålade från hans ögon. Det strålade sanning från det ena ögat och det strålade nåd från det andra ögat. När Jesus såg på människor så var det i en samsyn av nåd och sanning. Lägg märke till att först kommer nåden, sedan kommer sanningen. Jesus var full av nåd och sanning.

Johannesevangeliet ger flera exempel på hur Jesus möter människor på det sättet.

Tänk på äktenskapsbryterskan i Johannes 8:3-11. De skriftlärde och fariséerna ser med enögd sanningsblick på äktenskaps-bryterskan. De släpar fram henne till Jesus med fördömelse och anklagelser. Men Jesus ser henne i en samsyn av nåd och sanning. Först såg han henne med nådens öga. Han tog emot henne. Hon fick komma, smutsig och eländig och syndig. Sedan såg han henne med sanningens öga. Han använde ordet synd om det hon gjort. Gå bort och synda icke mer.

Tänk också på den rike ynglingen (se Markus 10:17-27). Först såg Jesus honom med nådens öga. Han fick kärlek till honom, står det. Sedan fick han höra ett ord av sanning. Han var fångad i något som låste honom. Han var fångad i aktier och i marknadskrafter: Gå bort och sälj allt du äger…

Tänk på den samaritiska kvinnan (Joh 4:7-42). Jesus tar emot henne med varm kärlek. Han ser på henne med oändlig nåd. Men efter ett långt samtal med henne sätter han fingret på det som var hennes problem. Fem män har du haft, och den du har nu är inte din man (Joh 4:18). Vi vet inte vad som hänt i hennes liv. Var hon den obarmhärtiga samariten, som avverkat den ena karlen efter den andra? Var hon samariten som utsatts för obarmhärtighet, sexföremålet, leksaken, den man utnyttjade ett tag men sedan slängde ifrån sig? Vi vet inte. Och vi behöver inte veta. Men det vi vet är att det personliga mötet med Jesus upprättade henne. Hon fick en läkedom och ett helande i sin trasighet som inte bara påverkade henne utan hela staden.

Vi behöver själva ofta bli stilla inför Jesus. Låta honom se på oss med både nådens och sanningens öga. Nådens öga säger till mig: Jag får komma som jag är. Sanningens öga säger till mig: Jag behöver inte förbli sådan jag är.

Ibland ser vi på oss bara med nådens öga. Vi tar det ytligt med nåden. Gud är ju god. Det ordnar sig nog till sist. Jag kan leva lite hur som helst. Ibland ser vi på oss själva bara med sanningens öga. Vi fastnar i självkritik. Vi ser så tydligt våra egna fel, våra egna brister, nederlag. Vi dömer ut oss själva. Självbilden blir så sargad.

Vi behöver vara inför Jesus, som ser på oss både med nådens öga och sanningens öga. Vi behöver möta hans godhet som hjälper oss att vandra vidare, befriade från syndens tyngder och från självbedrägeri.

Vi behöver de ögonen när vi också börjar tänka på omgifte. Det finns ju flera kärva ord av Jesus om detta:

Var och en som skiljer sig från sin hustru och gifter sig med en annan kvinna begår äktenskapsbrott, och den som gifter sig med en frånskild kvinna begår äktenskapsbrott.
(Lukas 16:18, se också Matteus 5:32b, Matteus 19:3-4, 1 Kor 7:10-16.)

Det är som om Jesus här fäller ned bommen och sätter upp stoppskylten och säger: Detta är inte vägen du skall gå. Många som läser detta vill bara vill skrika högt. Det gör så ont i alla de sår de har fått. 'Skall nu jag, som blev övergiven av min partner, också bli övergiven av Jesus? Kommer han aldrig att fälla upp bommen …?

Det är viktigt att du respekterar stoppskylten. Ty det är något mycket viktigt som Jesus vill lära dig. Stanna till och låt Jesus som fällt ned bommen ta hand om dig.

Han vet att du behöver nytt liv från honom.

Du behöver bli stilla så att du kan både ta emot förlåtelse och ge förlåtelse. Du behöver läkedom i alla dina sår och bli fri från alla dina låsningar och hjälp att komma ur alla dina hjulspår. Jesus vill hjälpa dig att hitta ditt människovärde igen.

Jesus vill hjälpa dig att 'dö bort' från det som har hänt i ditt liv, så att du inte tar med dig dina misslyckande och nederlag in i framtiden och styrs av dem.

Jesus är rädd om dig. Därför fäller han ned bommen och sätter upp stoppskylten.

Men kommer han aldrig att fälla upp bommen igen?
Får jag aldrig gifta om mig?

Det är en fråga som du skall ställa till Jesus. Du behöver få ett personligt förhållande till honom, där du lär dig lyssna till hans röst.

Sök först Guds rike och hans rättfärdighet.
Då kommer det att klarna med allt det andra också (Matt 6:33).

Och framför allt: Tillsammans med Jesus hittar du att det går att gå från kraft till kraft.

Herre Jesus Kristus, du var med vid bröllopet i Kana, där två blev ett.
Du förnyade Sackeus hem genom din närvaro.
Du upprättade dem som kom till dig med sina misslyckanden.
Jag ber dig: Uppenbara också idag din härlighet och makt i hem och äktenskap.

Tack för att jag får tala med dig om alla misslyckanden och nederlag och att jag får be dig om förlåtelse för alla mina synder.
Särskilt ber jag dig förlåta att ….

Rena mig från min synd och fyll mig med din kärlek.

Hjälp oss att förlåta dem som gjort oss illa.
Hjälp dem som är äkta makar och dem som är på väg i äktenskap att kunna leva tillsammans inför dig i din kärlek och din glädje.

Hjälp dem som känner sig ensamma och utanför eftersom de inte har någon partner att dela med. Låt dem få se din uppgift och din mening med sin livssituation.

Hjälp oss att i allt först söka ditt rike och din rättfärdighet och få din hjälp att se på allt det andra med dina möjligheter.
Herre, du som gör oss misslyckade himmelrika,
hindra oss från att vandra vidare utan dig.

 

Reflektion
Samtala med dig själv eller med någon annan.

  1. Kärlek är kär lek
    Hur Bibeln ser på mänsklig kärlek.
    Hur Höga Visan förnyar vårt kärleks språk.
    Hur Höga Visan ger oss en ny syn på Kyrkan.
  2. Det var Gud som uppfann sex
    Hur vågade sig Gud på att skapa sex.
  3. Två ruskiga historier
    Ruskig historia nr ett: Stackars karl!
    Ruskig historia nr två: Stackars kvinna!
    Berätta!
    Varför går det ibland snett?
  4. Gud 'jordar' och Gud 'himlar'
    Varför vill Gud 'jorda' oss?
    Varför vill Gud 'himla' oss?
  5. Det dynamiska spelet mellan man och kvinna
    Skillnaden mellan underordning och underkastelse?
    Har du gnolat på sången om underordning?
  6. Från krasch till krasch eller från kraft till kraft
    Varför kraschar det?
    Vad säger Jesus om skilsmässa och omgifte?
    Hur hittar vi kraften?

Nästa vandring skall vi försöka oss på sjunde budet. Då ska vi lära oss att inte stjäla.

Väl mött då!

 



Våra systersajter

Här finns länkar till god bibelundervisning av kända bibellärare.

Jesus för dig
Jesus för dig
Bönenätverk
Bönenätverk
Bibelskolan Ung
Bibelskolan ung
Himmelskt söndagsgodis
Rött kors designat av prof. Erik Lundberg
Bengt Pleijels blogg

Våra systersajter

Här finns länkar till god bibelundervisning av kända bibellärare.

Jesus för dig
Jesus för dig
Bönenätverk
Bönenätverk
Bibelskolan Ung
Bibelskolan ung
Himmelskt söndagsgodis
Rött kors designat av prof. Erik Lundberg
Bengt Pleijels blogg