Gudslängtan

Du kommer ihåg Augustinus bön: "Du, o Herre, har skapat mig till dig, och mitt hjärta är oroligt, till dess det finner ro i dig".

Jeremia försökte stänga in sin längtan efter Gud och efter att tala om Gud. Det gick inte. Då blev det i mitt hjärta som om där brann en eld, instängd i mitt innersta (Jer 20:9).

Har du känt det så ibland? Har du trängt undan ditt behov av Gud, av himmel, renhet, kärlek, lovsång? Men hjärtat bultar oroligt. En instängd eld. Du mår inte bra.

I förra avsnittet gjorde vi ett besök i den trädgård som låg i landet "ljuvlighet". Där sprang de första människorna omkring. De dansade och hade roligt. Jordbruksarbetet var som en hobby, fyllt av spänning och lek. De behövde inte anstränga sig så att svetten lackade, ty arbetet i ditt anletets svett (1 Mos 3:19) kom inte förrän efter det där otäcka besöket av ormen, han som talade med dem om Gud på ren svenska.

Här är historien om hur människan blev grundlurad (Läs 1 Mos 3). Den onda makten lurar inte människan genom att peka på det som är äckligt och spännande och smutsigt. Han pratar teologi. "Hur skall man tolka vad Gud har sagt? Men han har väl ändå inte menat ..." Ormen överdriver och förvränger vad Gud har sagt. Han ger dig en gudsbild där Gud blir snål och ogin och inte unnar dig någonting. Han får människan att avsätta Gud och själv sätta sig på tronen. Ni skall bli såsom Gud.

Adam ritade med sitt liv bokstaven A. Först gick det upp, sen ramlade han ner. Och mitt i bokstaven A finns strecket, minus­tecknet. Du slår in på livets minussida när du gör som Adam.

När han får dig att sätta dig längst upp ser du inte längre uppåt, mot Gud. Honom bryr du dig inte om när du förverkligar dig själv enligt Adams modell. Du ser neråt. Där nere ringlar sig ormen. Han har lurat dig upp för att du skall se ner. Han vill ha ögonkontakt med dig och styra dig nerifrån. Du undrar ibland: Vad är det för dunkla, mörka krafter som egentligen styr mig? Och det kan hända att det skriker inom dig: Finns det någon kärlek? Varför är det så kallt och grymt? Varför?

Jesus säger: Om ni inte omvänder er och blir som barnen, kommer ni aldrig in i himmelriket (Matt 18:3).

När du lämnar din höga position, där du bara sitter och tittar ner och föraktar alla andra, ja, när du stiger så djupt ner att det inte finns någon människa nedanför dig att se ned på och bedöma ovanifrån, då börjar du se upp. Där uppe sitter din himmelske Fader på tronen. Han vill ha ögonkontakt med dig. Och öronkontakt. Han vill tala in sin kärlek i dig. Du får svar på din Gudslängtan. Du vänder om och blir som barn som sträcker sina armar mot Far. Du är ju döpt in i detta barnaskap.

bibelskolan_img

Till eftertanke

Finns denna gudslängtan inom dig?
Om inte: Vad är det i ditt liv som kvävt den?

Lyssna inåt

Hör; o Herre! Jag höjer min röst och ropar, var mig nådig och svara mig.
Mitt hjärta förehåller dig ditt ord:" Sök mitt ansikte."
Ja, ditt ansikte, Herre, söker jag
(Psalt 27:7-8).

Bed

Min Gud och Fader,
tack för att jag genom dopet är ditt barn.
Sluta inte att dra mig in i din kärlek. Jag längtar så efter mera av dig.