Sagt inför döden, av Sven Danell

Petrus Erhardus

professorsson i Jena, bad under sin sista sjukdom att få Herrens nattvard. Rådande kyrkoordning tillät inte detta, då han ännu inte fyllt 12 år. Men man gjorde ett undantag. Efter bikt och absolution fick han del av sakramentet. Sedan sade han: "Herre Jesu Kriste! Din sanna kropp är för mig utgiven i döden, den styrke och bevare mig arme syndare till evigt liv!" Han dog den 8 maj 1619.

En syster på Barnsjukhuset sade: "Barn känner ofta intuitivt när slutet nalkas." Den intuitionen uttryckte Christer med sina sista ord på jorden. Det var dagen innan han dog, han låg i djup vila men vaknade plötsligt upp och sa: "Pappa, min kropp känns så tung, jag orkar inte flyga ännu." (Ur Kristendom och skola nr 2/1977)

Sven Danell: SAGT INFÖR DÖDEN - BARN OCH TONÅRINGAR)