Jungfru Marie bebådelsedag Årg 2 - Jungfru Marie Bebådelsedag

I år (2007), så firar vi Jungfru Marie bebådelsedag den 25 mars, vilket inte är så vanligt trots att det är den riktiga dagen. Den 25 mars är nio månader innan den 25 december, Jesus födelsedag.

Det är alltså idag som Jesus blir till som människa, Jungfru Marie bebådelsedag pekar fram mot julen, mot frälsarens födelse. Tack vare att Maria accepterade sitt uppdrag, att bära Guds Son till världen kan vi veta vem Gud är.Det brukar ju kallas för inkarnation detta att Gud blir människa, och det är det allra innersta i kristen tro, själva kärnan.

Men vi kan tänka oss om vi själva fick bestämma, hur kristendomen skulle se ut, om vi skulle göra en opinionsundersökning hos svenska folket och fråga dem vad de vill att den kristna tron skulle innehålla, vad skulle svaret bli? Ja mycket troligt är att kristendomen skulle reduceras till ett antal levnadsregler. Till en lär där vi får veta att vi ska vara snälla mot varandra, så ser ju faktiskt de flesta andra människokonstruerade religioner ut; en samling visdomsord som handlar om hur vi ska leva ett gott liv. Och inget fel i det, bibeln och den kristna tron innehåller ju också mycket råd och tips om hur vi ska leva. Men om man tror att det är kristendomens kärna så har man missat något mycket väsentligt. För kristendomen är ingen ideologi bland andra.

Kristen tro handlar om en Gud som söker oss, som har uppenbarat sig för oss och trätt in i historien för att vi ska kunna lära känna honom. Ja han har faktiskt tagit steget ända in i mänskligheten när han blev ett foster i Marias livmoder. Gud står inte utanför världen och betraktar oss människor, han har gått in under samma villkor som vi för att lära känna oss inifrån. Kanske är det därför som jungfrufödseln för många uppfattas som så hotfull. Då har vi lämnat teorins område, då är det plötsligt på riktigt. En riktig Gud som vandrade på dammiga vägar i Israel som botade sjuka och kallade människor till hans efterföljd.

Att Gud kommer till oss som ett foster i en jungfru betyder att Gud bokstavligt talat kryper oss under huden. Då kan vi inte längre värja oss, då kan vi inte hålla Gud på behörigt avstånd.För när det väl kommer till kritan hade det kanske varit bekvämare med en avlägsen Gud. Då blir han inte så påträngande, då kan jag leva mitt liv ifred såsom jag behagar. Och samtidigt så skulle han ändå finnas däruppe om jag händelsevis skulle behöva honom.Är det så? Vill vi att Gud ska lämna oss ifred, eller är det vår största skräck att Gud skulle göra just detta.

För den som insett att man inte skulle klara sig en dag, eller ens ett andetag utan Guds hjälp är svaret givet. För den som vet att hon inte skulle kunna leva ett gott liv utan Gud, ens med alla världens bud och regler till hjälp, för den är Guds besök till oss en stor glädje.

Tobias Bäckström, präst i Osby