Idag är Guds Idag, av Wilfrid Stinissen

Guldkorn ur Wilfrid Stinissens bok Idag är Guds Dag

22:e juli

Var medveten om det du fått: Det du behöver allra mest är att vakna upp till verkligheten, till medvetande om de gåvor Gud redan givit dig. ”Vi har inte fått världens ande utan Anden som kommer från Gud, för att vi skall veta vilka gåvor Gud har gett oss.” Du får leva i en absolut visshet om att du badar i ljuset, att du är omsluten av Gud, att du bär hans liv inom dig.

23:e juli

Erfarenhet i stället för teori: Anden bor i ditt hjärta och genom sakramenten är du märkt med hans sigill. Men Anden är en vän av tystnad och stillhet. När du i bön lyssnar till hans ordlösa rop inom dig, ger du honom möjlighet att leda dig allt djupare in i Gud.

21:e augusti

I eld och lågor: Endast den som har fått den helige Ande, som är uppfylld av Jesu ande, är hans verklige lärjunge. Den helige Ande visar sig som eld (Pingstdagen), och i Apostlagärningarna blir det tydligt att det är från denna stund som det börjar brinna i den unga Kyrkan. Kristna, de av den helige Ande smorda, är nödvändigtvis människor som är eld och lågor. Om du verkligen viger ditt liv till Guds tjänst, kan du få erfara hur allt större regioner av ditt väsen blir ockuperade av anden. Ditt hjärta är konstruerat så att det utvidgar sig och får allt större kapacitet att ta emot, i den mån du mer och mer låter Anden uppfylla dig.