Kristi förklarings dag - Det är bra att vi är med

Det är bra att vi är med,
sa Petrus på förklaringsberget. Upplevelsen var så överväldigande att han inte visste vad han skulle säga.
- Det är bra att vi är med. Han ville hålla kvar det underbara mötet med Jesus, Mose och Elia.

Mose representerade lagen i gamla testamentet. På berget Horeb fick han möta Gud i en så intensiv utstrålning att det satte avtryck på berget. Mose fick de tio orden som vägledning för mänskligheten.
Elia representerade profeterna i gamla testamentet. Efter uppgörelsen med Baalsprofeterna på berget Carmel flydde han till Horeb. Där fick han också möta Gud i en stilla susning, när Gud gick förbi.
Både Mose och Elia kunde bara se Gud på ryggen. Hans ansikte kunde de inte se pga den fantastiska utstrålningen.
Lärjungarna Petrus, Jakob och Johannes kunde se in i Guds förhärligade ansikte när han visade sig i Jesus skinande gestalt.
Det blev nästan för mycket för Petrus. -Det är bra att vi är med. Så ville han bygga tre hyddor för att bevara ögonblicket. Men det gick inte. Jesus visar bara sin härlighet för människor ett kort ögonblick.
Jag har träffat människor som sett Jesus ansikte. En kvinna berättade att hon sett Jesus i drömmen. Några veckor senare ropade han på henne mitt på dagen: - Var inte rädd, du skall blir fri som en fågel. Hon trodde det vara någon vän som ropade, men såg ingen.
Gud visade sin härlighet i Jesus på förklaringsberget. Han ropade också från himlen: -Detta är min älskade Son lyssna till honom.
Allt annat försvann och Jesus var som vanligt när de gick ner från berget. Det visar att han är med i vardagen, i alla dom bekymmer som vi bär. När de kom ner från berget mötte de en pojke som var allvarligt sjuk. Jesus botade honom.
Det är bra att vi är med Jesus när han osynligt är med oss i vardagens alla glädjeämnen och bekymmer.

De kunde inte se någon annan där än Jesus.