9 e Tref - Klädd i lejonkläder

En arbetslös man erbjöds arbete som gorilla i en djurpark, eftersom parkens populära gorilla hade dött. Parkens föreståndare instruerade honom att hoppa omkring och göra konster. Efter en tid blev han riktigt duktig på att apa sig, så gorillans popularitet till och med ökade. En dag när han klängde och slängde sig i en lian råkade han hamna inne i den angränsande buren och ett stort lejon kom smygande mot honom. Mannen började skrika på hjälp, men avbröts av ett väsande från lejonet:
– Tyst, din idiot! Annars förlorar vi båda jobbet!

En som verkligen hade "lejonkläder" på sig var Jesus. I Uppenbralseboken kallas han för "lejonet av Juda stam".
   Men vi andra har "adamskläder", inte i bemärkelsen att vi går nakna, utan att vi är klädda i den från Gud bortvända människans dräkt.
   Vi behöver byta kläder! Ta av adamsdräkten och klä dig i lejonskruden, när du stiger upp på morgonen!
   Därför skall ni sluta leva som förut; ni skall lägga av er den gamla människan, som går under, bedragen av sina begär. Se till att ni förnyas i ande och förstånd och att ni klär er i den nya människan, som har skapats efter Guds bild, med den rättfärdighet och den helighet som hör sanningen till. ...står det i Paulus brev till efesierna. När vi i dopet klär barnet, eller den vuxne, i en vit dopdräkt är det en bild för Jesu rättfärdighet som vi får ta på oss, därför att Han dog för våra synder på korset.

För det andra uppmanar Paulus oss att klä av oss "argdräkten" innan vi går och lägger oss på kvällen!
Grips ni av vrede, så synda inte. Låt inte solen gå ner över er vrede. Ge inte djävulen något tillfälle.    Ett mycket bra råd! Jag brukar ofta ge det vidare till brudpar som jag viger. "Gå aldrig och lägg er osams!" Om vi alltid försöker att tyda allt till det bästa, förlåta varandra och försonas med våra medmänniskor kommer vi att må mycket bättre! Vi gör alla misstag. Det är viktigt att erkänna det. Vi skall förlåta både oss själva och andra när vi gjort dem, annars gör vi vårt verkliga misstag.

Jesus själv är vår förebild. Han visar med sitt liv hur ett liv i lejonkläder skall levas. Han ber till och med för dem som spikar fast honom vid korset: Fader, förlåt dem, de vet inte vad de gör. Att gå i lejonkläder fordrar mod! Mod att inte alltid behöva få sista ordet i ett gräl. Mod att våga förlåta även den som inte ber om förlåtelse. Mod att ge upp ett meningslöst liv för att följa Jesus som ger livet en verklig mening.

Efesierbrevet 4:22-24, 26-27 och Lukas 23:34

Lars Fröjmark