1 sönd e Trett - Anden kom vid Jesu dop

Markus berättar om hur Jesus döptes. Markus 1:9-11. - När han steg upp ur vattnet såg han himlen dela sig och Anden komma ner över honom som en duva. Anden är närvarande i varje dop. Det blev väldigt tydligt för mig för några år sedan. Jag hade lovat att ha ett dop utomhus en regnig sommarsöndag och undrade hur det skulle gå. När jag åkte hem till familjen småregnade det och jag bad om uppehåll. Det var inte solsken precis, men inget regn så vi bestämde oss för att ha dopet ute. Tryggare kan ingen vara, lät som en kakofoni i 12 stämmor.

I själva dopögonblicket ropade pappan, som stod bakom mig, - Ducka. Ett ovanligt utrop när en liten människa lyfts upp i Jesus famn och blir ett Guds barn. En flock fåglar flög in över dopskålen som stod på grillplatsen. - Var det duvor, sa jag. – Jaa, ropade alla. Och som för att bekräfta även för mig, som varit koncentrerad på dopet, kom duvflocken in ännu en gång över trädgården. Märkligt.

Jag hade tagit med mig en motorsågsrelief, Vattnet ur klippan som Mose slår på under ökenvandringen. ”Vi tackar dig för att du i dopets källa låter det vatten strömma fram som ger världen liv”, ber vi i dopbönen. Nere i högra hörnet finns en liten bild av när Johannes döper Jesus. När Jesus döptes kom Anden som en duva. Anden är osynligt närvarande i varje dop. Fadern avslöjar Jesus: ”Du är min älskade Son, du är min utvalde.”

I dopet kopplas den osynliga kraftledningen med Fadern, Sonen och Anden. Uppfylls nu av Anden som bor i ert sinne. En ständig ström hela livet.