Septuagesima - Årg 3

Glöm ej.

Lappen ligger på köksbordet med en penna igenom, precis som hos farfar.

Glöm ej mej, skriver Gud idag på lappen till oss idag. Han vet. Han skriver:
Kom ihåg mig - för bara genom mig kan livet få slå rot även denna dag. Genom mig kan min kärleks näring nå dig så att du kan växa dig så stark och stor som din dag behöver.

Men glömmer du mig, säger Herren, så kan ditt liv lätt bli till ett eko.
Inte bara tomt, med den smärta tomheten innebär - utan ekande utav någon annan. Det ekot är som en dålig källa som sakta förgiftar. Den kanske först framstår som fantastisk - men ändrar dig från att se dig själv i Guds ljus till ett skevt och vilseledande.

Ledare reses upp av Gud till godo för oss som följer.
Det kan vara gott och de fint ut med en stark ledare som ropar högre än andra, men det är som om Gud vill säga:
"Glömmer du mig, är det fara värt att du bara ser frukten av ekot, och den är den liten och rädd och börjar jämföra. Den frukten för dig bort från dig själv. Och du börjar tvivla på mig."

Låt inte livet runtom dig bli en prestationskälla utan en inspirationskälla.
Hans ok är lätt. Följ mig, säger han.
Hur skall vi kunna följa honom ifall vi samtidigt glömmer honom?
"Glöm inte mig. Glöm ej."

Men så kommer vardagen.
Lappen på köksbordet står ut i sin konstiga vinkel som den får av pennan som genomborrar dess vita randiga yta. På lappen står vanliga ting: köp mjölk, beställ tid, någon som du känner fyller år. I allt detta lilla vill Gud vara med.
Det är för att vi skall lära oss att känna igen hans röst till att höra varje ord när det större förtroendet ges oss.

Mamma sa en gång: Om du lyssnar på vad barnet säger i det lilla så kommer du också få höra dess stora hemligheter. Det är samma sak här. Om vi lyssnar på vad Gud säger i det lilla i våra liv, så berikar han dem med hela sin härlighet och vi får ett liv utan ände på barnaskapets oförställda rena glädje.

"Kom ihåg: Glöm inte mig idag."

Han vet. Han älskar dig.