Femte söndagen i påsktiden Årg 3 - När knoppar brister gör det ont

Jesaja 57:15-16

Att vara ute en vårdag och se hur löven är påväg att spricka ut är fantastiskt. Vissa knoppar är stora som nötter och de väntar bara på att värmen ska komma. När solen och regnet har gjort sitt då exploderar naturen och löven spricker ut i all sin skönhet. Undra om det gör ont när allt ska spricka ut på samma gång?

Vi människor är som vackra knoppar som väntar på att Gud ska komma med Andens vårflod i våra liv. När vi kommer i kontakt med den store skaparen, då kan vi blomma ut och bli det som Gud har tänkt för oss. Det kan många gånger vara skrämmande att växa och låta Guds Ande få ta sin fullhet i våra liv. Det gör ont och är svårt. Då är det trösterikt att läsa vad Gud säger genom profeten Jesaja: 'Jag ger de försagda mod, ger de modlösa kraft'. Han som är hög och upphöjd och som tronar i evighet vill ge oss mod. Han har inte vänt oss ryggen, utan hjälper oss när vi växer som människor.

Att leva sitt liv tillsammans med den helige är en vandring genom både dalen och höjden. När han låter sin Ande vattna våra liv, då sker något fantastiskt med oss. Vi får mod och kraft att våga spricka ut och formas av honom. Du och jag är skapade fantastiska. Vi har fått goda och livgivande gåvor i våra liv. Tyvärr är det ibland så att dessa gåvor och talanger vi har göms i knoppen och får aldrig något möjlighet att blomma ut. Den store skaparen vill ta dig i sin hand och forma dig till att bli den blomma han tänkt. Det kan göra ont när knoppen eller höljet i våra liv brister sönder men ur den smärtan föds nya möjligheter att leva som människa.

Du inbjuds idag av honom som är helig, att komma och lägga ditt liv i hans hand. Han vill hjälpa dig att brista och bli den människa du är skapad till. Det är en fantastisk gåva och möjlighet som Gud, genom Jesus Kristus erbjuder oss. Välkommen att låta ditt liv bäras av den store skaparen.

Evalotta Kjellberg