12 e Tref - Guds ord gör skillnad

Man kan skrika ut ord så hela folket hör, men ändå fara med lögn. Det är skillnad på Ordet som kommer ur Guds mun.

Förlåt din tjänare, Herre, men jag har inte ordet i min makt sa Mose (2 Mos 4:10). Vad hade han då? Vad såg Gud att Mose hade att han kunde befria ett helt folk?

Gå nu säger Herren till Mose. Mose tvekar. Är han rädd? Rädslan kan vara det största hindret för oss att Gå den väg Gud visar. Att inte våga släppa taget om det som binder oss vid vårt eget. Tryggheten som många gånger är en falsk trygghet. Det är många gånger tryggt bara för att vi är vana vid det. Det nya okända skrämmer. Hellre ett liv i fångenskap där köttgrytan puttrar, än ett liv i frihet. Men också rädslan för vad andra ska tycka är som en blöt filt som hindrar oss att gå den väg Gud visar.

Många längtar efter ny väckelse i vårt land. Att människor ska komma till tro och ta emot Jesus och träda in på vägen i det nya livet i Kristus. Det jag tror är det största hindret är just rädslan. Att helt enkelt våga släppa taget om den ordnade trygga tillvaro man har. Man går hellre sin egen väg. Men ett liv utan Gud är att leva på svältkost även om feta grytor puttrar på spisen. Och du vet vad som händer när man lever på svältkost för länge. Man blir trött, kinkig och missnöjd. Gnällig helt enkelt.

Nej, Mose hade inte ordet i sin makt. Han hade modet och fick Ordet av Guds makt. Modet att gå den väg Gud gav honom. Med hjälp av sin bror skall tilläggas. Inte på egen hand. Och han befriade ett helt folk, snacka om att göra avtryck. Det är nått liknande vårt land behöver. Att Ordet, Guds Ord som uppenbaras i mötet med Jesus. Ordet som får rädslans murar att rämna.

Paulus ger Ord åt detta, inte främst som kunskap utan av erfarenhet säger han: det är inte så att jag skulle förmå tänka ut något på egen hand, något som kommer från mig. Nej min förmåga kommer från Gud. Han har gett mig förmågan att vara tjänare åt ett nytt förbund, som inte är av bokstav utan är ande……. Anden ger liv (2 kor 3:4-6) Det är annat än svältkost. I Andens tjänst står Paulus och vi vet vad han förmådde. Nu: Mose, Paulus också du i Guds tjänst. Vad förmår vi i oss själva? Inte mycket. Vad förmår vi i Andens tjänst? Om vi vågar?…….mer än vi kan ana.

/ Lars Sahlin