Juldagen. Årg 3 - Jesus är svaret!

På juldagen firar vi Jesus födelse. Gud blir människa för att dra oss till sig. Det är ett mysterium och en gåva. För oss är det bara att tacka och ta emot. Så låt oss göra det i jul: igen eller för första gången. Det är då det blir en riktigt god jul och vi förstår vad julefrid egentligen är

JESUS ÄR SVARET

Det fanns i serien om hunden Snobben ett litet avsnitt där en av huvudpersonerna blivit som det heter, frälst. Glädjestrålande kommer hon till sin vän och ropar: Jesus är svaret! Och i nästa bild, ser man vännen med en fundersam rynka i pannan: men vad är frågan, undrar han.

Och det är en viktig reaktion. Vad är egentligen frågan? När Jesus kommer till jorden så kommer han nämligen som ett svar.  Han kommer som ett svar på våra mest grundläggande mänskliga frågor. Frågor som handlar om vad det innebär att leva och vara människa. Han kommer som ett svar på frågorna: vad är sanning? vad är gott? vad är rätt? vem är Gud? vem är jag och vad är meningen med mitt liv? På alla dessa frågor kommer svaret i Jesus.

Redan i stallet finns svaren att ana, redan när han fortfarande är liten i våra liv. Och sedan när vi följer honom och han får växa i våra liv så blir det allt tydligare. Vem han är och vad svaren är som vi söker. Vi finner allt där i hans närhet.

Julen är hans födelses högtid och vi bjuds att gå till stallet för att tillbe honom där. Runt omkring honom samlas vi med bröder och systrar, från norr och söder, öst och väst och vi faller på knä inför det oerhörda på en bädd av strå och halm.

Vi har alla våra olika skäl att komma till stallet. Någon kommer med en längtan efter sanning och vishet och ställer frågor som världen själv inte kan besvara. Någon kommer böjd av bekymmer och sorg, tyngd av bördor och säger till vem skulle vi gå? Någon famlar i mörker och längtar efter ljus. Någon kommer avvaktande, skeptiskt och tvekande. Någon kommer mest av tradition men kanske också med en aldrig formulerad längtan. Någon kommer på jakt efter en Gud som skall ställa allt till rätta, någon kommer för att få alla svaren nu. Någon kommer för att få veta vägen och någon kommer för att slippa gå. Oavsett vilka vi är och vad vi har för skäl att komma är vi välkomna.

Änglarnas budskap är till oss alla och stjärnan visar oss vägen hem. Och där inför honom får vi stanna upp. Stanna och se var Gud finns mitt i allt. Och när vi stannar avslöjas efterhand svaren söker. Vi ser i Jesus vilken som är den goda vägen att vandra. Vi ser i honom vilken makt som är den största, vi ser var ljuset finns i en värld av mörker. Vi ser vart fredens och rättvisans vägar går. Vi ser anledningen att hoppas och vi ser vart den sanna styrkan finns. Här i honom möter oss svaren.

Svaren på våra rop, våra böner och vår längtan. Ett tilltal, ett verkligt ord från Gud är han och som sådan vill han också födas i våra liv, i våra hjärtan. Erbjudandet vi får är att leva våra liv utifrån detta centrala.

Svaret som vi ger är kanske avhängigt frågorna vi ställer.

Så till sist: vilka är frågorna som du ställer på djupet av ditt liv?

Är du redo att gå med till stallet för att finna svaren där?

Och när du funnit det du söker – vill du också leva så?

Ära vare Fadern och Sonen och den helige Ande,

såsom det var av begynnelsen nu är och skall vara från evighet till evighet.

Amen.