Vad händer vid Jesu återkomst?

Vad händer vid Jesu återkomst? Under de år jag varit kristen har jag inte hört mycket om tusenårsriket, vilket Jesus ska upprätta när han kommer tillbaka till jorden, och då de kristna ska 'härska' tillsammans med Honom, om jag har förståt texterna rätt. På den nya jorden ,som ska ges till de heliga efter domen, behöver väl ingen 'härska' över någon annan....
  Varför är det så tyst om tusenårsriket, det undrar jag. För mig betyder det mycket, det ger mig inspiration och hopp... och jag tror att det skulle intressera många människor att få veta om detta, kanske framförallt unga människor, som kämpar för 'en bättre värld' men som kanske känner stor pessimism inför framtiden. Med hopp om svar.

Roligt att tanken på Jesu återkomst ger dig inspiration och hopp. Det gäller mig också. Och precis som du tycker jag att vi både hör och talar för lite om Jesu återkomst. Kanske beror det på att den här världens och tidens problem tynger oss och får oss att tappa fokus på den fantastiska framtid som Gud har i beredskap åt oss. Kanske beror det på att en del förkunnare tycker att det svårt att undervisa om Jesu återkomst. För helt lätta är ju inte dessa frågor.

Det vi vet säkert är att Jesus ska komma tillbaka från himlen till jorden, från det osynliga till det synliga (Apg 1:11). Då kommer de som har avlidit i tron på Jesus att uppstå och de som då lever kommer att förvandlas (1 Kor 15:51-52).

Därefter kommer domen och sedan nyskapelse. En ny jord ges till Guds befriade folk. Men i detta finns det många detaljer där det ibland kan vara svårt att veta exakt vad de betyder och där kristna som vill lita på Bibeln ibland kommer till olika slutsatser. ”Härska” och ”tusenårsriket” som du nämner är två sådana detaljer.

”Härska” kan betyda delaktighet i dömandet vid Jesu återkomst (1 Kor 6:2) eller ett speciellt ansvar på den nya jorden.

”Tusenårsriket” vill en del peta in mellan Jesu återkomst och nyskapelsen. Själv är jag tveksam till det. ”Tusenårsriket” eller ”de tusen åren” nämns egentligen bara på ett ställe Bibeln. I kap 20 i Uppenbarelseboken, en bok som är fylld av bildspråk. Jag menar så här: För att rätt förstå vad Bibeln lär om Jesu återkomst så bör man först läsa de undervisande texterna om detta i evangelierna och breven, t ex Matt 24-25 samt delar av 1 och 2 Thess, och låta dessa bestämma läran. Därefter, för att förstärka vår förståelse, kan vi ta till oss bildspråket i Upp. Jag tror att Uppenbarelseboken inte ska användas för att etablera någon lära som inte är tydligt uttryckt någon annanstans i Nya testamentet.

Kenth Carlsson