Är det OK som kristen att donera organ?

Kroppen är Guds skapelse och därmed precis lika viktig som själen. Det betyder att vi har ansvar för hur vi använder vår kropp. Men vi har också ett ansvar för våra medmänniskor, det som Paulus har uttryckt med orden Bär varandras bördor (Gal.6:2). Om någon är livshotande sjuk och kan räddas med hjälp av ett av mina organ, då kan jag hjälpa honom (lätta hans börda) genom att donera. Detta gäller när jag är i livet och kan avvara organet (t.ex. en njure, när jag har två).

Lite annorlunda är det om man efter min död kan återanvända mitt friska hjärta i en annans kropp. I så fall måste jag själv i förväg ha godkänt donationen. Jag kan inte se annat än att detta är ett riktigt handlande. Kroppen kommer ju ändå att förmultna eller brännas. Visserligen tror vi som kristna på kroppens uppståndelse, men detta betyder att Gud återskapar kroppen efter samma genetiska kod. Det är alltså ingen risk att jag får tillbringa evigheten utan hjärta om jag donerat bort det!

Jesus offrade alla sin kropps organ i döden för alla människors skull. Då måste det vara rätt att jag kan offra något organ för någon människas skull. Det hör till ansvaret för Guds skapelse: min egen kropp och andras.

Med hälsning i Herren