Har bibeln blivit censurerad?

Finns det delar av bibeln som tagits bort sedan den skrevs?

Nej, det har inte förekommit någon censur av någon enskild bibelbok sedan den skrivits. Tvärtom så har kyrkan varit mycket noga med att bevara böckerna i oförvanskat skick, det var ju Guds ord. Det förekommer en del ställen i nya testamentet som borde ha varit besvärande för den unga kyrkan, t. ex. när lärjungarna framställs som omogna och bråkiga. Att dessa ställen ändå finns med visar att bibeln är mycket trogen originalmanuskriptet.

Det kallas för textkritik när man ska försöka återställa originalet, då går till så att man jämför olika kopior med varandra. Ju mindre skillnad det är desto mindre fel har smygit sig in i kopieringsprocessen. Och när det gäller bibelns texter så är felen väldigt små, det handlar mest om stavfel som inte påverkar innehållet.

Tobias Bäckström.