Var Jungfru Maria utan synd?

Fråga: Alla människor har enligt Bibeln ärvt synden efter Adam; och så gjorde säkert även Jungfru Maria. Och om nu Gud med hjälp av Den Helige Ande placerar in embryot till Jesus i hennes moderliv, då kunde i så fall inte Jesus födas utan synd. Eller kunde Jesus redan i detta tillstånd utföra förlåtelsens underverk och på så viss undgå att ärva skadan efter Adam?

Svar: Bibeln ger inget klart besked i denna fråga. (Även om vissa tolkar ängelns hälsning till henne "Var hälsad, du högt benådade! Luk 1:28" med att orden "högt benådad" syftar på hennes syndfrihet.) Istället så har man genom resonemang liknande den som du själv för kommit fram till detta.

Maria är ju inte bara en surrogatmamma utan biologisk mor till Jesus, annars hade Jesus inte varit sann människa. Men kan Gud förena sig med en syndig människa? Om Maria var syndig så borde ju även Jesus ha fötts med den skada som mänskligheten dragits med efter syndafallet. Resonemang kring detta har resulterat i dogmen om den obefläckade avlelsen, alltså att Maria var syndfri från sin födsel.

Martin Luther tog avstånd ifrån läran men menade att Maria renades från all synd före konceptionen när ängeln besökte henne.