Fredag: Vårt levande hopp

I sin stora barmhärtighet har han fött oss på nytt till ett levande
hopp genom Jesu Kristi uppståndelse från de döda.

1 Petrus brev 1:3

Det kristna hoppet gäller inte endast vår framtid som individer (kroppens uppståndelse) utan även vår kosmiska framtid (universums förnyelse). Detta löfte är desto mer relevant i dag med tanke på den globala uppvärmningen och den hotande miljökatastrofen. Men på det stora hela tenderar vi kristna att tänka och prata alltför mycket om en andlig himmel och alltför lite om den nya himlen och den nya jorden. Ändå genomsyras Skriften av denna vidare och mer materiella förväntan. Skriften inleds med universums ursprungliga skapelse och avslutas med det nya universums skapelse. Och däremellan präglas perspektivet av denne Alfa och Omega, Början och Slutet.

Första gången detta kommer till uttryck är i Guds ord i Jesaja 65: ”Se, jag skapar nya himlar och en ny jord” (Jes 65:17, Fb). Därefter talar Jesus själv om palingenesia, bokstavligen ”världens återfödelse”, som i NIV översätts med ”alltings förnyelse” (Matt 19:28) I resten av Nya testamentet anknyter de tre stora apostoliska författarna (Paulus, Petrus och Johannes) till samma tema. Paulus skriver att hela skapelsen en dag ska befrias ur sin fångenskap av smärta och förgängelse (Rom 8:18-25). Petrus profeterar att de nuvarande himlarna ska ersättas med nya himlar och en ny jord, där rättfärdighet och fred bor (2 Pet 3:7-13).

Sedan skriver Johannes att han såg samma ersättning, jämte det nya Jerusalem, komma ner ur himlen, från Gud (Upp 21:1-2). Och i samma kapitel skriver Johannes att jordens kungar och alla folk ska komma med all sin härlighet in i staden, men ”aldrig skall något orent komma in där” (Upp 21:27). Vi måste vara försiktiga med hur vi tolkar dessa verser, men de ser ut att betyda att den mänskliga kulturen inte kommer att gå under i sin helhet, utan när den väl blivit renad från varje spår av ondska kommer den att finnas kvar för att göra det nya Jerusalem ännu skönare.

Sammanfattningsvis kan man säga att precis som när det gäller kroppens uppståndelse, så kommer inte vid universums förnyelse allt ”gammalt” att gå under, utan det ska bli förvandlat. Detta är vårt levande hopp genom Jesu Kristi uppståndelse från de döda (1 Pet 1:3).

Läs vidare: Rom 8:18-25

GENOM BIBELN DAG FÖR DAG - Utgiven på Bornelings Förlag