Vecka 34: Herrens bön

Vi återvänder denna vecka till Jesu undervisning om bön så som den finns återgiven i Matteus 6:7-15. Nu betonar han att hyckleri inte är den enda synden vi måste undvika i samband med bönen. Att ”rabbla tomma ord” (Matteus 6:77) eller meningslösa, mekaniska haranger är ännu en sådan. Den förra är fariséernas dårskap, den andra hedningarnas och avgudadyrkarnas. Hyckleriet är ett missbruk av bönens syfte (förskjuter det från att ära Gud till att ära jaget), medan mångordighet är ett missbruk av bönens väsen (förringar det från ett äkta och personligt umgänge med Gud till ett tomt upprepande av ord). Jesus jämför sålunda hedningarnas meningslösa rabblande med det kristna, meningsfulla umgänget med Gud, och han illustrerar detta med den vackra och balanserade bönen Fader vår.

GENOM BIBELN DAG FÖR DAG - Utgiven på Bornelings Förlag