Första sönd e tref Årg 1 - Att födas på nytt

Ingen människa har valt att bli född. Vi har inte oss själva att tacka för vår egen existens, livet har kommit till oss helt utan egen insats. Men detta gäller inte bara vår kroppsliga födsel, utan även vår andliga. Som kristen föds man nämligen två gånger, första gången som människa och andra gången som kristen.

Och vi kan alltså inte födas på nytt av oss själva. Det är något som vi får låta ske. Det nya livet är något som ges till oss av Gud. Att det krävs en ny födsel, att vi måste födas från ovan, av Gud, betyder att vi inte bara kan bättra på det gamla. Hur lätt är det inte annars att vi tänker: ”Jag skall försöka följa de anvisningar som Jesus gett och genom övning bli en bättre människa.” Men då reduceras Jesus till föredöme och är inte längre Frälsare.

Det krävs en ny födsel som börjar i dopet men fortsätter hela livet. Dag efter dag får vi vända om till Gud och ta emot det nya livet från hans hand. Det nya livet är inte en stillastående position utan en ständig rörelse in i en allt djupare gemenskap med Gud.

Blir man döpt men sen inte lever i sitt dop hjälper det inte mycket. Det vore som om man efter sin vanliga födsel inte brydde sig om att äta och dricka. Då skulle livet inte vara så länge. Och mitt nya liv behöver näras av Anden.

Genom det nya livet så leds man, man går inte själv. Den som är född av Anden och följer Andens ledning kan bli ledd dit han själv inte vill. Eller dit omgivningen inte vill. Han eller hon kan bli oförutsägbar och göra saker som människor i dess närhet inte alls hade väntat sig. Vinden blåser vart den vill, vi kan inte styra eller kontrollera vinden, lika lite kan vi styra över den som leds av Anden.

Tobias Bäckström, Osby