12 e Tref - HERREN UPPRÄTTAR - Luk. 13

Det kom en hopkrumpen kvinna i Jesu väg, Luk. 13:10-17.  Norska översättningen skriver "krumböjd", grekiska grundtexten har ett ord som säger, att hon var dubbelvikt. En engelsk översättning skriver: "she was bent over".

Herren skapade oss fullt upprätta.

Han välsignade oss (1 Mos. 1:28), gav oss makt över skapelsen, "uppfyll jorden och lägg den under er", gav oss fri vilja - också en bild av människan som skapelsens krona. Han ville inte att vi skulle gå omkring dubbelvikta. Herren skapade oss fullt upprätta, det var människans normaltillstånd inför Gud. I vår fulla längd, kapacitet - men beroende förstås av honom som gett oss den. Gud skapade oss inte för att vi skulle gå hukande och krumböjda.

Hur blev vi då krumböjda?

a) genom syndafallet och återupprepade syndafall. När Adam och Eva fallit, gömde de sig för Gud. När man gömmer sig står man inte upprätt, man böjer sig. (1 Mos. 3:10)
b) genom lidande och prövning, förorsakat av synd. Ps. 38.
c) Genom tidens press, Luk. 21:28
d) Genom sjukdom, Luk. 13. Sjukdom är inte av Gud. Jesus kallade den dubbelvikta i texten för "en Abrahams dotter som Satan har hållit bunden i 18 år".

Herren ser oss när vi är krumböjda.

Han såg folket (Matt. 9:38), Sackaios (Matt. 19:5), den fattiga änkan (Luk. 21:2). Ibland ser han lite djupare på oss, med kärlek och sorg. Då har den grekiska grundtexten verbet "blepein". Så såg Jesus på den rike ynglingen (Luk. 19:21) och Petrus (Luk. 22:61).

Jesus kom för att upprätta oss.
 Jesus kom "till fall eller upprättelse"(Luk. 2:34). Han kom för att ge oss liv och liv i överflöd (Joh. 10:10).

Så han lade sina upprättande händer på den krumböjda kvinnan och hon blev fri och rätade på sig. Stod upprätt, som det en gång var menat. Hon, som inte kunde räta på sig, nu kunde hon det. Inte underligt att hon prisade Gud.

En jude bad med uppsträckta händer. "Jag vill att männen på varje ort skall be med renade, lyfta hände, utan vrede och utan förbehåll". (1 Tim. 2:8) Att stå med upplyftade händer - det är att stå som Gud ville, upprätt, i sin fulla potential. Även den som i anatomin är lite böjd i ryggen, blir rak då.

Människor vill få dig krumböjd igen.

Som i texten. Men också idag. "Jag har blivit upprättad från mitt knarkberoende". Ja, lugna ner dig, jag vet dem, som fått återfall 40 år efteråt.

"Jag har blivit en kristen, frälst". "Ja, så där kände jag det i början också, men vänta du, när du varit kristen ett tag".  "Jag är så glad över Herrens godhet mot mig". "Ja, bli inte högmodig bara, det är lätt att bli högmodig". Och det är sant - du måste vara beroende av den Herre, som upprättat dig.

Men alla slags föreståndare som profeterar så över dig - anständighetsföreståndaren, lagomföreståndaren, traditionsföreståndaren skall få komma på skam.  Det är ju märkligt, at det var de religiösa ledarna, som förargade sig över upprättelsens under, inte folket - de var glada.

Stå du kvar i din fulla, upprättade längd - vad än 0olika föreståndare säger. I den fullhet, som Herren Jesus förvärvat åt dig. Och kopplad till Jesus, för förutan honom kan du inget göra. Och när du t.ex. går till nattvarden, då knäböjer du och gör dig som ett barn - ett Guds barn i sin fulla längd.

Carl-Erik Sahlberg