Första söndagen efter Trettondedag - Årg 2

Evangeliet denna söndag: Lukas 3:15-17, Lukas 3:21-22.

TVÅ SAKER … - OCH JUST DESSA!

I. VÅRT SÖKANDE
Två saker tror jag finns med oss för det mesta, när vi söker oss till Gud:

1. Behovet av att bli fria i vårt inre. Vi vet att det finns så många brister, så mycket som inte blivit som det skulle. Tänk om vi kunde komma loss!

2. Vår önskan om att få erfara Guds verklighet. Att detta med Gud inte bara stannar vid ord och tankar, utan blir till liv och kraft.

II. GAMLA TESTAMENTETS LÖFTEN
Just det här är vad som utlovas i Gamla testamentet. När Messias kommer skall ett nytt förbund med nya villkor träda i kraft. Och mest kännetecknande för detta förbund är just dessa  två:
1. Syndernas förlåtelse och
2. Helig Ande. Läs t ex Jeremia 31:31-34: nytt förbund …lägga min lag i deras bröst …. förlåta dem deras skuld…..

III. NYA TESTAMENTETS INLEDNING
När vi i Nya testamentet inledning nu på söndag ställs inför Johannes döparen och Jesu dop, så är det också just dessa två saker det handlar om:

1. Förlåtelse: Johannes döper i vatten - som tecken på att vi behöver renas. Jesus insisterar på att också få bli döpt. Men han behöver väl inte det? "Det är så vi skall uppfylla alla rättfärdighet" svarar Jesus. Här går han in i vår situation och i vårt ställe för att uppfylla det vi inte förmått .  "Han fullgjorde, vad vi borde" sjunger vi i en påskpsalm. Och på korset tar han på sig alla våra synder för att kunna utplåna, förlåta allt det där hos oss som blev fel.

2. Helig Ande: När Jesus blivit döpt, öppnade sig himlen och Johannes såg Guds Ande komma ner över Jesus. Johannes hade redan tidigare fått att säga om Messias:  "Jag döper er i vatten, men han döper i Helig Ande!"

Alltså: med Jesus inleds det utlovade nya förbundet. Förlåtelse och helig Ande erbjuds oss på ett nytt och flödande sätt. Förlåtelsen som renar och helar, Anden som ger oss liv och erfarenheter av Guds närvaro.

IV. NYA TESTAMENTES FORTSÄTTNING - HOS  OSS
En sak till i söndagens evangelium om Jesu dop är av avgörande betydelse. Rösten från himlen som säger om Jesus: "Detta är min älskade Son, min utvalde".  Han är nyckeln till de båda gåvorna. Det är när vi kom-mer till honom och sätter vår tilltro till honom, som gåvorna utlöses.

Så vet vi vad vi särskilt skall be honom om: förlåtelse och helig Ande. Med egna ord, eller kanske med ord från den tidiga kyrkan:

Kom, du vårt ljus, och upplys vårt mörker,
Kom, du vårt liv, och lös oss ur dödens grepp,
Kom, du vår läkare, och hela våra sår,
kom du flamma av gudomlig kärlek,
bränn upp våra synders törnen
och rena våra hjärtan med din kärleks eld.
Kom, du min konung, intag din tron i mitt hjärta
och härska över mig,
ty du ensam är min Herre och min Konung!