15 e Tref - Marta och Maria

Marta och Maria. Den duktiga och den…  ja vad ska vi kalla Maria. Hon som smet från sina sysslor för att lyssna till Jesus. Instinktivt vill vi ju ta Marta i försvar. Hon gjorde ju bara det nödvändiga för att alla skulle kunna få mat.

Men ändå tar Jesus Maria i försvar. Kanske han gör det för att han vet att det inte är någon annan som gör det.
Men när han kritiserar Marta är det också viktigt att se vad han inte säger. Han säger inte till Marta att hon gör fel som ägnar såg åt praktiska sysslor utan för att hon låter oro och bekymmer hänga över det hon gör. För Marta är det viktigt att allt är perfekt, allt för viktigt. Så viktigt att hon försummar saker som är viktigare, som att lyssna till Jesus till exempel.
Men viktigare är att Jesus tillrättavisar Marta för att hon far ut mot Maria och vill att hon ska avbryta det hon gör och istället ägna sig åt det Marta tycker är viktigt: praktiska bestyr. Marta kunde inte acceptera att Maria gjorde ett annat val.

Här behöver vi i kyrkan bli mer generösa mot varandra. Vi har olika uppgifter i Kristi kropp, vi är kallade till olika saker. Särskilt måste vi tänkta på att vara generösa mot alla marior, de som kan ha svårt att visa upp att det för något produktivt.
Det blir så lätt att vi fastnar i praktisk verksamhet. Det Maria ägnar sig åt: att lyssna till Jesus, bön och bibelläsning, det får lätt stryka på foten. Är det inte en kristen uppgift att ställa upp för sin medmänniska i nöd, att engagera sig och vara verksam?
Jo, men i kyrkan är det avgörande att det råder balans mellan Marta och Maria, och vi får inte glömma att Maria har valt den bästa delen.

Det är också viktigt att det råder balans i ditt eget liv. Återigen är det så lätt att Marta tar över. Glöm inte att göra som Maria: att dra dig undan och lyssna till Jesus. Det är det enda nödvändiga.