3 sönd efter Trettondedagen 3 årg.

JESUS SKAPAR TRO  (Joh 4:46-54)

’’Jesus skapar tro’’ är temat för den här söndagen i vårt kyrkoår. Och det talas mycket om tro i den här texten.  där en man i kunglig tjänst säker upp Jesus för att få hjälp för sitt döende barn.

1. Den kunglige ämbetsmannen hade tro. Han hade så mycket tro på att Jesus kunde bota, så han begav sig från Kapernaum, där han bodde, upp till Kana.  Han hade minst tre hinder att övervinna.  För det första är det en inte helt kort resa, speciellt om han gick till fots. Då tog det många timmar. Kanske började han sin vandring eller resa på natten. För det andra är det en stigning från Kapernaum till Kana. Ämbetsmannen måste nog vila några gånger. För det tredje var han troligen tjänsteman hos kung Herodes Antipas (denne regerade ju i Galiléen fram till år 39), som nog inte var någon  vän av Jesus.  Det var politiskt känsligt för ämbetsmannen att söka upp Jesus – men nöden har ingen lag. (En annan nära Herodes, som vågade ansluta sig till Jesus var Johanna, hustru till Herodes förvaltare, Luk 8:3)

2. Jesus testade hans tro.

Jesus svarade lite till synes hårt: ’’Om ni inte får se tecken och under, tror ni inte’’. På samma sätt som han en gång svarade en kananesisk kvinna som också kom och bad Jesus om hjälp för sitt barn. Jesus svarade ju henne: ’’Det är inte rätt att ta brödet från barnen  och kasta det åt hundarna’’ (Matt 15:26)  Jesus testade deras tro, tror jag, med dessa bryska svar.

1. Jesus talade tro. Till den kungllige ämbetsmannen säger han: ’’Gå, din son lever’’. Till den kananeiska kvinnan sa han: ’’ Det ska ske dig som du vill’’. (Matt 15:28) Jesus talade tro – och det blev som han sa.

2. Ämbetsmannens tro öppnade för miraklet.  På väg hem till Kapernaum så möter han några av sina tjänare som berättar att vid ett bestämt klockslag, ’’sjunde timmen’’, d.v.s. kl. 13 mitt på dan, så ska febern ha lämnat pojken och nu är han frisk. Den kananeiska kvinna fick också höra: ’’Kvinna, din tro är stor. Det ska ske för dig som du vill’’. Till en officer som var bekymrad för sin sjuke tjänare sa Jesus: ’’Gå. Som du trott ska det ske för dig’’. (Matt. 8:13) Till kvinnan som haft blödningar i tolv år sa han: ’’Var lugn, mon dotter. Din tro har frälst dig’’. (Matt 9:22) O.s.v. O.s.v.

3. Miraklet skapade tro.  Om den kunglige ämbetsmannen står det, att ’’kom till tro liksom alla i hans hus’’. Så ett helt hushåll kom till tro genom detta under i familjen.  Under skapar tro.  Under sker och vi borde vara mycket bättre, privat och i gudstjänhstsammanhang, att berätta, vittna, om att Herren gjorde ett under, stort eller smått, i en svår situation i våra liv.