20:e efter trefaldighet Årg 3 - Fördomar

”En profet blir ringaktad bara i sin hemstad och i sitt hem” Matt 13:57

Fördomar innebär att man tror sig veta hur saker och ting ligger till. Och gör man det finns det ju ingen anledning att försöka ta reda på hur det faktiskt är. Och faran för detta är störst när det gäller bekanta till oss, personer som vi känner lite grann. Vilket alltså betyder att om vi har fördomar om något så är vi ofta inte medvetna om det.

För att bryta med våra fördomar behöver vi utmana oss själva och fundera över vad det är vi tror oss veta om andra. Vad har vi för stelnade uppfattningar om andra där vi inte bryr oss om att ändra uppfattning. Och tänk på att faran för fördomar är som störst när det gäller det som redan är lite bekant. Det är i sin hemstad man löper störst risk att möta fördomar.

Så var det med folket i Jesus hemstad, Nasareth. De hade fördomar om Jesus, man visste vem han var, trodde man. Och då hjälpte det inte att de med egna öron fick höra hans undervisning och med egna ögon fick se hans underverk. De kände ju hans familj och släkt. De hade sett han leka som barn. Och de visste ju att det inte var något särskilt med honom.

Detta är även idag ett stort hinder för många människor i vårt land. Jesus är ju bekant för de allra flesta. ”Är det inte söndagsskolans Jesus, säger man. Fick vi inte höra om honom i skolan? Och firar vi inte jul varje år? Och går vi inte i kyrkan åtminstone vartannat år? Nog vet vi vem Jesus är och det är ju inget särskilt med honom.”

Har du fastnat i en stelnad uppfattning om Jesus? Tror du dig veta allt om honom? I så fall kanske du också behöver utmana dig själv och fördjupa din tro och mening om honom.

Tobias Bäckström