2 advent. Årg 3 - Tiden är inne

”Tiden är inne…” säger Jesus i söndagens evangelium. Det vill säga: Nu är det dags! Gud har alltså väntat in den rätta tiden, han har väntat på att tiden ska bli mogen innan han lanserar sitt budskap.

För man kan ju faktiskt fråga sig varför han väntar så länge. Redan i första mosebok, direkt efter syndafallet så utlovas en frälsare, kvinnans säd. Men det skulle alltså dröja tusentals år innan löftet uppfylldes! Varför? Ja svaret är att det är först nu som Tiden är inne. Timingen är väldigt viktig för Gud. När han låter Jesus födas och börja proklamera sitt budskap så är det viktigt att de sker vid precis rätt tid.

Och jag tror att vi har mycket att lära här. Att vi väntar in den rätta tiden och inte förivra oss. Då kan vi lätt förstöra saker och ting som annars hade kunnat bli bra. Hur lätt är det är det till exempel inte att vi kommer med goda råd till andra, råd som kan vara hur välmenande som helst, men vi kommer med dem för tidigt, innan den andre är mogen för det, och då blir det bara värre. Vi har fel timing. När Gud kommer till oss, till dig och mig, så är han noga med att vänta in den rätt tiden. Han kommer inte för tidigt innan vi är mogna för det. Då skulle det bli som med det välmenande rådet, det skulle göra mer skada än nytta.

Grekiska språket har två ord för tid. Dels ordet kronos. Kronos är tiden som vi vanligtvis upplever den. Tiden som går att mäta i timmar, minuter och sekunder. Men nu använder inte Jesus ordet kronos, när han säger att tiden är inne. Han använder ordet kairos. Kairos är något annat. Det handlar om en speciell tid som är förankrad i evigheten, i det tidlösa. Du har säkert någon gång stått hänförd vid en vacker solnedgång, då du upplevt att tiden stått still. Ja då har du upplevt just kairos, att evigheten har gjort nedslag i tiden. Och det är denna tid som är inne: Guds eviga Nu.

Men även ordet ”inne” behöver förtydligas. Jesus använder ett ord som snarare betyder fylld. Tiden är uppfylld, fullbordad. Tiden är fylld av Guds närvaro. Tiden är komplett! Tänk er ett pussel, där alla berättelserna i Gamla testamentet har lagt sina bitar, och profeterna har lagt sina bitar. Och nu kommer Jesus och lägger den sista biten, den viktigaste, som gör pusslet komplett. Jesus var tvungen att vänta till sist med den här biten: han fick invänta tills de andra bitarna var lagda.

Men även fortsättningen på Jesu ord: ”Guds rike är nära”, är inte helt lätt att översätta. Det grekiska verbet betyder närma sig, men det står i perfekt. Guds rike har närmat sig. Det finns en dubbelhet över ordet: Guds rike både har och inte har kommit. Det tycks vara så att Guds rike har kommit men samtidigt så väntar vi på något mer. Vi väntar på Guds rikes slutliga genombrott. För att använda en bild: vi har receptet men middagen är ännu inte lagad. Vid Jesus återkomst, då kommer Guds rike att bryta in med makt och härlighet, då kommer det inte att vara fördolt som nu. Då kommer vi få äta av den måltid som är dukad för oss.

Guds tid är Nu. När Jesus uppmanar oss att omvända oss och tro på evangeliet så är det aldrig försent att göra det. Och samtidigt så är det inget som vi får vänta med. Gud har all tid i världen, men vi har ingen tid att förlora. Nu, när vi hör hans röst får vi omvända oss till honom. Guds tid är Nu, Jesus talar fortfarande: Ännu är Tiden inne, fortfarande är Guds rike nära och budskapet, evangeliet är alltid detsamma.

Tobias Bäckström, präst i Osby